L'Hospitalet haurà de tornar 2 milions d'euros en multes per l'anul·lació de la zona de baixes emissions
El TSJC tomba la mesura a quatre municipis pels quals passen les rondes de Barcelona
BarcelonaEl Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha tombat les zones de baixes emissions (ZBE) de quatre ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona, tal com ja va fer amb la de la capital catalana el 2022. Els municipis són Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà i Esplugues, zones per on passen les rondes d'entrada i sortida a la capital catalana. Segons ha avançat El Periódico i ha confirmat l'ACNel motiu és el mateix que la justícia va esgrimir fa dos anys amb Barcelona: una manca d'argumentació de les restriccions.
El municipi més afectat pel revés judicial és l'Hospitalet. La zona de baixes emissions cobria tota la ciutat i, en conseqüència, el consistori calcula que haurà de tornar bona part de les multes posades els anys 2021, 2022 i 2023 –totes les que no siguin fermes–. Segons calculen fonts municipals, l'import global podria arribar a gairebé 2 milions d'euros. Mentre gestiona aquest retorn, el municipi treballa en la definició d’una nova ordenança que reguli les ZBE, que preveu que estigui enllestida durant la primera meitat de l’any que ve. Ara, doncs, fins que aquesta nova norma no entri en vigor, no podran multar els usuaris que condueixin vehicles contaminants.
L'Ajuntament de Cornellà està seguint els mateixos passos i estima que la seva nova norma estarà a punt a principis del 2025. Ara bé, no preveuen que calgui retornar multes i recorden que la limitació de circulació només afectava el barri i el polígon Famades. En termes similars, l'Ajuntament de Sant Adrià no té calculat si haurà de retornar alguna sanció als conductors infractors, però augura que el total no serà una quantitat elevada. D'altra banda, el consistori del municipi manté la restricció als vehicles contaminants, ja que es va avançar al cop judicial i ja té un nou text en vigor des de l'abril.
Pel que fa a Esplugues de Llobregat, el govern assenyala que han presentat un recurs al Tribunal Suprem contra la sentència del TSJC, de manera que l’ordenança aprovada fa quatre anys seguirà vigent fins que l’alt tribunal es pronunciï, tal com va passar quan es va anul·lar la ZBE de Barcelona.
Restriccions que condicionen la capacitat econòmica
El TSJC no conclou que no calguin restriccions, però precisa que, en una ponderació d'interessos dels empresaris o residents, les limitacions s'han de justificar degudament. D'aquesta manera, per anul·lar les ordenances municipals els magistrats retreuen als ajuntaments no haver considerat com les restriccions poden condicionar la capacitat econòmica dels conductors. Sobretot posen èmfasi en els residents de les ciutats afectades i els "col·lectius" empresarials que no tenen la capacitat econòmica per haver de canviar-se el vehicle per un de menys contaminant per poder circular. En la mateixa línia, recriminen que les ordenances tinguessin una "falta de valoració d'altres mesures" menys limitatives que la prohibició de la circulació.