Medi Ambient

El fondeig il·legal a Eivissa està destruint la posidònia

La manca de control i sancions efectives té un impacte ecològic sense precedents en els ecosistemes marins

La pressió turística i els nombrosos fondejos d’embarcacions posen en perill la praderia de posidònia.
Esther Cabezas
13/08/2023
3 min

EivissaL’associació Salvem sa Badia ha donat la veu d’alarma per la situació a la badia de Portmany, a Eivissa, on les praderies de posidònia estan en un evident perill. En una situació paradoxal, la pressió turística i les activitats il·legals amenacen de posar fi, precisament, al seu atractiu: les aigües cristal·lines de la mar balear, que no s'expliquen sense la presència justament de la posidònia. 

Segons informa l’entitat, a les immersions de la segona quinzena de juliol i de començaments d’agost, s’ha vist que la situació del fons marí és dramàtica. Així ho corroboren els equips de voluntaris que col·laboren amb Salvem sa Badia. Des del 2021 recorren les aigües de Portmany per informar i conscienciar les tripulacions dels vaixells que fondegen sobre la praderia de quina és la legislació i de la necessitat de la seva conservació, a més d’oferir-los altres llocs on poden ancorar les embarcacions. No obstant això, n’hi ha alguns que continuen amb la manca de consideració i el nombre de vaixells és tan elevat que no hi ha lloc per a tothom.

El principal problema és l’existència dels anomenats morts, estructures de formigó llançades a la mar de manera il·legal per al fondeig d’embarcacions que no aconsegueixen un amarrador legal. Aquests, units a les àncores de les embarcacions, que, amb el seu moviment, seguen les praderies de posidònia, produeixen grans calbes que en provoquen la progressiva desaparició. Aquestes estructures les llancen a la mar persones que les lloguen per amarrar vaixells que, majoritàriament, es dediquen al xàrter il·legal o a particulars que no disposen d’un amarrador legal, un col·lectiu molt nombrós a causa de la massificació turística.

Els voluntaris de Salvem sa Badia, la majoria joves, coneixen bé el problema. Cada dia surten a la mar acompanyats de la biòloga de l’entitat, Verónica Planas, per dur a terme la tasca d’informació i conscienciació. “Avui mateix hem trobat 50 vaixells fondejats a la badia sobre posidònia, més els que estan en morts il·legals”, explica Planas. “Quan explicam el problema, els vaixells estrangers se solen moure, però hi ha patrons reincidents que es neguen a fer-ho. Necessitam autoritat, un guàrdia civil que vingui amb nosaltres, que els toquin la butxaca. Solen ser empreses que repeteixen les mateixes infraccions”.

No obstant això, la biòloga assegura que la feina que s’ha fet aquests darrers anys es nota, però quan les boies legals s’omplen no hi ha solució. “És com si no tens lloc per aparcar el teu cotxe: ho fas sobre un jardí o a la vorera [situacions, per cert, que ja s’estan produint a Eivissa]". A més, hi ha empreses de serveis que utilitzen els molls públics per exercir la seva activitat sense permís de Costes”, afegeix.

Impunitat malgrat la vigilància

Atesa la pèssima situació de la badia els darrers anys –aquesta zona pertany als municipis de Sant Antoni de Portmany i Sant Josep de sa Talaia–, els darrers anys s’han fet accions de neteja per part de diferents entitats conservacionistes. A l’abril es va dur a terme el projecte Libera, posat en marxa per Seo/BirdLife en col·laboració amb Ecoembes i Submon, en què es van extreure 12 tones de residus, la majoria dels quals eren morts. L’entitat ecologista GEN-GOB, que desenvolupa un programa que monitora la situació de les praderies de posidònia des del 2019, informava que el 2021 es van extreure 237 estructures de fondeig amb un pes de 111 tones de la badia de Portmany.

Aquesta situació té lloc a tota la costa d’Eivissa i a tot l’arxipèlag balear, però, sobretot, a les zones de més pressió turística. En un estudi del GEN-GOB, finançat per Eivissa Preservation, el març del 2022 s’assegurava que a Cala Vedella, enclavament protegit per la Xarxa Natura 2000 a Sant Josep, havia desaparegut el 55% de la praderia.

L’extingida conselleria de Medi Ambient del Govern, que ara distribueix les seves competències entre les de Mar i Cicle de l’Aigua i Medi Natural, disposava de la Xarxa de Vigilància de la Posidònia, que incloïa la col·laboració de Salvem sa Badia per al control de les praderies. El Servei de Vigilància disposa de quatre embarcacions a Eivissa i, des del juliol fins ara, s’han comptabilitzat 8.000 embarcacions. Un 3% s’han hagut de moure, ja que la cadena o l’àncora tocava les praderies protegides.

stats