Medi ambient

Catalunya s'estanca en la cursa per reduir el CO₂

El Monitor Públic d'Emissions alerta que s'han de reduir unes 10 milions de tones per complir amb els límits fixats per al 2030

Contaminació a Barcelona.
ARA
30/01/2025
3 min
1
Regala aquest article

BarcelonaL'any 2023 les emissions de CO₂ van disminuir un 5,4% a Catalunya en comparació amb l'any anterior, una fita que es presentava com l'inici d'un canvi de tendència destacable. Però res més lluny de la realitat: segons l'informe anual del Monitor Públic d'Emissions de Catalunya, respecte a l’any anterior, el 2024 les emissions de gasos causants de la crisi climàtica només han disminuït un 0,9%.

Les estimacions d'aquesta eina pública –creada per donar informació actualitzada sobre com s’avança en la mitigació del canvi climàtic– conclouen que l'any passat s'haurien emès 37,9 milions de tones de CO₂; una xifra molt similar a la del 2023, quan se'n van quantificar 38,3 milions de tones.

Així, tot i que la tendència que reflecteix aquest monitor suggereix que Catalunya va fent camí per abaixar les emissions –el 2022, l'últim any amb dades oficials, es van emetre 40,4 milions de tones de CO₂–, el panel d'experts constata un "alentiment" en la cursa contra l’emergència climàtica, que ja és per se a contrarellotge, especialment amb les emissions provinents del transport i la indústria.

Aquesta situació de clar estancament dificultarà el compliment dels límits fixats de cara al 2030 pels governs, la Unió Europea i el Grup Intergovernamental d'Experts sobre el Canvi Climàtic (IPCC), l’òrgan científic de referència. "Encara no hem generat una dinàmica pròpia suficient per assolir els objectius acordats i depenem massa de les dinàmiques globals que no controlem", valora Marta Torres, investigadora sobre energia i clima a l'Institut de Desenvolupament Sostenible i Relacions Internacionals (IDDRI, en francès) i membre del Monitor Públic d'Emissions.

Val a dir, però, que les estimacions només tenen en compte les emissions produïdes a Catalunya: no s’hi inclouen les emissions de la fabricació i transport dels productes i serveis consumits aquí però produïts fora, ni tampoc les de l’aviació o el transport marítim no domèstic (el que té origen o destí fora d’Espanya).

El transport i la indústria, en el punt de mira dels experts

Segons aquest grup independent, d’acord amb els objectius subscrits per la Generalitat, el 2030 Catalunya hauria d’haver reduït les emissions que hi havia el 2005 a la meitat, però actualment només n’ha aconseguit disminuir un terç. “Això vol dir que en sis anys –entre el 2025 i el 2030– hem de reduir uns 10 milions de tones de CO₂, que equival a una reducció anual del 4,5% respecte dels nivells estimats pel 2024”, subratlla l’informe.

I hi ha una altra data límit: el 2050 s’ha d’arribar a la neutralitat en emissions; és a dir, que només quedin els gasos contaminants que no es poden eliminar, que han de ser compensats per un augment en la capacitat d’absorbir el diòxid de carboni dels ecosistemes.

Amb aquestes dades a la mà, que són estimacions rigoroses i actualitzades que permeten no haver d’esperar anys a tenir la fotografia completa, els experts tornen a fer un toc d’alerta: "És urgent revertir tendències i adoptar mesures transformadores, especialment en els sectors que encara no han fet canvis estructurals com ara el transport, que genera una tercera part de les emissions de CO₂ de Catalunya".

Les estimacions del 2024 s’han calculat mitjançant la modelització de set àmbits –sector energètic, industrial, transport, residencial, terciari, agricultura i ramaderia i residus– i amb un programa estadístic que relaciona les dades de l’inventari de la Generalitat amb dades estadístiques oficials. Els resultats indiquen que els sectors responsables de més emissions a Catalunya són el transport (32% del total) i la indústria (28%).

El consum de benzines i gasoils per al transport s’ha mantingut força estable els últims anys, al voltant dels 4,4 milions de tones, però s’observa una “forta baixada” del consum de gas natural, sobretot a les centrals tèrmiques (-31% entre el 2022 i el 2024). A la resta de consums de gas només s’ha experimentat una reducció del 5%.

A la indústria sí que s'hauria reduït emissions (-15%), sobretot el 2023, sigui per la baixada del consum de gas natural induïda per la guerra a Ucraïna, per l'ús més gran de renovables d’autoconsum o per la política europea del comerç dels drets d’emissions, si bé l’informe no les inclou.

"Cal actuar més decididament a Catalunya establint mecanismes que ens garanteixin el decreixement continu de les emissions. Caldria un full de ruta clar i objectius concrets sectorials i monitoritzables", insisteix Torres.

stats