Alimentar Barcelona suposa 2,5 milions de tones de CO₂ anuals
La producció d'aliments, especialment els d'origen animal, concentra la petjada més gran de carboni
BarcelonaLa carn, el peix o les verdures que es consumeixen a Barcelona arriben majoritàriament de fora de la ciutat. L’impacte ecològic d’alimentar tots els barcelonins es tradueix en almenys 2,5 milions de tones de diòxid de carboni (CO₂), que surten de la producció, el processat, la fabricació dels envasos i la distribució dels productes.
El càlcul de la petjada de carboni mostra que l’alimentació tota sola concentra el 70% de les emissions que poden atribuir-se a la ciutat. A aquesta quantitat, que ha calculat per primer cop Barcelona Regional en col·laboració amb Inedit, s’hi ha de sumar el carboni emès en la resta de la cadena: la distribució d’últim quilòmetre, la conservació i la gestió dels residus resultants.
L’informe assenyala que la tria dels aliments –la dieta, al final– té una gran incidència en la petjada de carboni resultant. Així, tots els d’origen animal (la carn, però també el peix i els lactis) suposen el 60% de les emissions de CO₂ d’aquesta cadena alimentària, malgrat que només representen el 24% de la dieta de cada barceloní. "Això ens demostra que amb petits canvis, com reduir la proteïna animal, podem contribuir a una millora molt més gran en termes mediambientals", ha subratllat el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Energètica de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia.
L’estudi calcula que només que una quarta part dels residents de Barcelona reduïssin el consum de proteïna animal, es deixarien d’emetre 285.000 tones de CO₂ que ajudarien a rebaixar un 11% la petjada climàtica de l’alimentació a la ciutat.
Mentre que la producció dels aliments s’endú la major part de la petjada de carboni, la fabricació dels envasos per transportar-los suposa el 13% de les emissions i la distribució fins a les portes de la ciutat concentra el 4% de les emissions de tota la cadena. Un terç dels aliments arriben per via marítima, mentre que la resta ho fan per carretera i només el 0,1%, en avió. Un quilo de fruita o verdura transportada en avió "genera 10 vegades més emissions que la produïda en proximitat al punt de consum", segons consta a l’informe.
Producte de temporada i proximitat
Barcelona és de les poques ciutats que han fet el càlcul sobre la petjada de carboni que té la seva cadena alimentària, ha dit Badia, tot i reconèixer que la fotografia encara no és completa perquè cal sumar-hi tot el trajecte intern de la ciutat (fins a la botiga, el consum a les llars i el reciclatge). El regidor ha volgut insistir que el govern municipal té en marxa projectes que han d’ajudar a reduir aquest impacte climàtic dels aliments.
D’una banda, s’ha impulsat una campanya perquè les parades dels mercats municipals s’adhereixin a la xarxa de comerços verds, per apostar pels aliments ecològics, de temporada i de proximitat. El 52% dels paradistes de Barcelona ja s’hi ha sumat, segons el comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària, Álvaro Porro. De l'altra, també s’està elaborant una instrucció de compra pública amb la qual el consistori es compromet a reduir la proteïna animal en les compres d’aliments que fan tots els organismes municipals i a comprar segons els criteris de proximitat. En l’àmbit escolar, també està en marxa un pla pilot en 40 centres perquè als menjadors escolars s’adaptin els menús reduint la proteïna animal i substituint-la per la que aporten altres aliments.