Societat25/03/2017

Fiança de 50.000 euros per al timoner del mercant rus

El vaixell va virar dos cops abans de xocar amb el pesquer 'El Fairell' en una maniobra poc habitual

Montse Riart / Maria Altimira
i Montse Riart / Maria Altimira

This browser does not support the video element.

BARCELONALa investigació sobre la col·lisió entre un vaixell mercant rus i un pesquer dilluns al port de Barcelona apunta a una imprudència del vaixell rus. En el xoc van morir dos pescadors de l’embarcació petita, El Fairell, que el mar va engolir a més de 150 metres de profunditat juntament amb el pesquer. Els altres dos tripulants van ser rescatats amb ferides lleus. El primer cos dels difunts es va poder recuperar dijous. El segon va aparèixer ahir de matinada molt a prop d’on s’havia localitzat el primer i del petit vaixell de pesca, que està destrossat i encara no s’ha pogut reflotar. Ahir el jutge que porta la investigació del cas va fixar una fiança de 50.000 euros per al primer oficial del mercant rus Midvolga 2, que era qui portava el timó de l’embarcació en el moment de la col·lisió, segons han confirmat fonts judicials a l’ARA.

Tant el primer oficial com el capità del vaixell rus van sortir ahir en llibertat provisional dels jutjats de Barcelona, després de declarar durant gairebé tres hores. El primer té un termini de cinc dies per dipositar davant del jutjat d’instrucció 19 de Barcelona els diners de la fiança -la naviliera propietària de l’embarcació també podria fer-ho en nom seu- si vol evitar la presó. Mentrestant, se li ha retirat preventivament el passaport per evitar que pugui sortir de l’Estat. El capità ha quedat amb llibertat amb càrrecs. El jutge els responsabilitza a tots dos d’un delicte d’homicidi imprudent per la mort dels dos pescadors.

Cargando
No hay anuncios

Un canvi de rumb estrany

Cargando
No hay anuncios

Quan es va produir la col·lisió, totes dues embarcacions estaven en marxa. El Fairell tornava cap al port de Barcelona després d’una jornada de pesca en alta mar. El Midvolga 2 acabava d’abandonar les instal·lacions portuàries i posava rumb cap a casa. En les trajectòries dels vaixells que es poden consultar als portals especialitzats, com ara ShippingExplorer, es pot veure com la petita embarcació de pesca manté el mateix rumb a l’hora d’intentar accedir a les instal·lacions portuàries fins que rep l’impacte del mercant rus. En canvi, segons el dibuix de les trajectòries, el vaixell rus va virar dos cops després d’abandonar el port, en el que fonts consultades per l’ARA consideren una maniobra poc habitual. El segon dels canvis de rumb cap a l’est és el que el va portar a impactar finalment contra la petita embarcació pesquera d’arrossegament, de 25 metres d’eslora, amb el fatal desenllaç.

La investigació haurà d’acabar determinant què va passar exactament i per què es van produir aquests canvis en la trajectòria del vaixell rus, de 140 metres d’eslora. De moment, no ha transcendit cap detall del que van explicar el capità i el timoner en la declaració. Els dos comandaments van declarar durant gairebé tres hores, amb l’assistència d’una traductora, davant el jutge, el fiscal de sala, la defensa i els lletrats de les asseguradores dels dos pesquers.

Cargando
No hay anuncios

El procés judicial tot just acaba d’arrencar, mentre que ahir es van donar per finalitzades les tasques de recerca i salvament dels dos mariners desapareguts arran de l’enfonsament. Salvament Marítim va detectar i recuperar el cos del segon pescador desaparegut, de 37 anys i origen senegalès, a les 04.43 de la matinada d’ahir després de quatre dies d’intensa recerca. El seu cos, igual que el del primer pescador localitzat dijous, es va poder trobar gràcies a les imatges preses pel robot ROV Comanche, que rastrejava la zona on s’havia enfonsat fatalment El Fairell, monitoritzat des del vaixell Clara Campoamor. L’ús de les pinces de l’autòmat van permetre col·locar el cadàver en una cistella i poder-lo dur a l’embarcació de salvament.

Un cop a coberta

Cargando
No hay anuncios

“Els dos cossos estaven al fons del mar, molt a prop entre ells i d’on hi havia el pesquer”, va explicar Juan Ortiz, capità del Clara Campoamor. D’acord amb Ortiz, el més probable és que els dos morts, que en el moment de l’accident eren a l’exterior de l’embarcació, es colpegessin fatalment. Els seus cossos, va aclarir el capità del vaixell de salvament, estaven al fons del mar perquè els cadàvers només suren a partir de les 48 hores. A banda, Ortiz ha explicat que els homes no duien salvavides i que el pes de les botes del tipus katiuska i les robes amarades podrien haver contribuït a mantenir-los a 160 metres de profunditat.

Una embarcació del Grup Especial d’Activitats Subaquàtiques (GEAS) de la Guàrdia Civil va traslladar les restes mortals dels dos mariners a les instal·lacions del Servei Marítim Provincial, on la policia judicial de la Guàrdia Civil va procedir a l’aixecament dels cadàvers. L’Autoritat Portuària de Barcelona haurà de decidir ara quan i com retira les restes del pesquer enfonsat. Segons van explicar ahir els responsables de Salvament, l’embarcació va quedar destrossada a causa de l’impacte i l’enfonsament, i les restes del pesquer continuen a 160 metres de profunditat de la superfície. Pel que fa al vaixell Clara Campoamor, acabades les tasques de recerca, té previst salpar tan bon punt l’embarcació autoritzada carregui el robot per retornar-lo al port de Ferrol, Pontevedra, des d’on el van portar per localitzar les víctimes.