Mar Camacho: “En cap cas es farà Escola Nova per a tot el país des del departament”
Entrevista a la directora general d’innovació, recerca i cultura digital
BarcelonaExperta en tecnologia educativa i impulsora de l’aprenentatge a partir dels dispositius mòbils, estrena la direcció general d’Innovació, que “eleva la categoria política de la cultura digital”. Fa uns dies va participar en les primeres Jornades TAC.
Aquest curs França ha prohibit els mòbils a l’aula. Què n’opina?
Girar l’esquena a una realitat és una equivocació. La nostra aposta és la contrària: la tecnologia és la nostra aliada, té una dimensió molt inclusiva que volem potenciar per treballar contra la segregació.
¿Com garantiran que aquesta revolució arriba a totes les famílies?
No hem de fer comprar tecnologia i ens hem d’allunyar de la idea que per fer un bon treball amb tecnologia necessitem la més puntera. No necessitem que cada nen tingui un dispositiu, no volem un model 1x1.
¿Catalunya té una bona competència digital?
Hem de continuar-hi treballant. Els professors poden acreditar aquesta competència, i de 110.000 docents a Catalunya, només la tenen 12.000. Amb nous pressupostos podríem fer una aposta per incrementar aquest percentatge en tres anys. Entre els alumnes, n’hi ha que són molt hàbils en determinats usos però no saben el potencial que té un dispositiu mòbil per a l’aprenentatge.
Què cal millorar en concret?
Falta deixar que el paper educatiu de la tecnologia sigui més visible a les aules i més formació del professorat, perquè ara se senten insegurs.
¿Es pot obligar els professors a tenir aquesta acreditació?
Jo ho faria: cal d’incentivar que a la universitat ja se’ls demani sortir amb competència digital i també se’ls exigeixi per entrar al sistema educatiu. Oi que demanem l’anglès? Doncs també la competència digital. Idealment hauria de ser un requisit.
L’última notícia en aquest àmbit és el pacte del departament amb els municipis i Escola Nova 21 per estendre la innovació a totes les escoles en 10 anys.
Això ho hem de separar una mica. L’aposta del departament és assumir el llegat i les lliçons que deixa Escola Nova 21 i incorporar-ho al desenvolupament de noves polítiques al voltant de les xarxes educatives que ja existeixen. En cap cas es farà Escola Nova 21 per a tot el país des del departament. Hi va haver una mica de controvèrsia perquè es va difondre així. Nosaltres assumim la música d’Escola Nova 21 i la sumem a la música de les més de 100 xarxes que ja hi ha al sistema.
Quines polítiques públiques vol impulsar des del departament?
Presentarem el pla Mobils.edu per incorporar els mòbils i tauletes a les classes, farem programes sobre les aules del futur i els espais d’aprenentatge adaptats a les noves metodologies, i també plans per enfortir la competència digital dels nens.