El govern espanyol mobilitza tres "vaixells d'estat" als ports de Barcelona i Tarragona
Les embarcacions poden servir per allotjar els reforços policials que l'executiu volia mobilitzar per evitar el referèndum
BarcelonaJa hi ha tres embarcacions amarrades a ports catalans per ordre del govern espanyol que podrien servir per allotjar-hi reforços policials desplaçats de cara a l'1-O. L'executiu ha enviat aquesta tarda un segon avís al port de Barcelona per l'arribada d'un "vaixell d'estat", una nau comercial de la companyia Mobyline, que se suma a la que ha arribat al matí. El tercer vaixell d'aquestes característiques és a Tarragona, segons ha informat l'ACN.
De moment, el govern espanyol no ha confirmat l'ús que han de tenir les naus i només ha sol·licitat permís per atracar a aquests ports, que són de titularitat estatal. L'Estat va anunciar fa uns dies que tenia capacitat per mobilitzar en 24 hores 4.000 agents de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil per evitar el referèndum i la capacitat de les tres naus serviria per allotjar-hi aquests reforços.
El primer vaixell que ha arribat a Barcelona és una nau comercial de la naviliera italiana Grandi Navi Veloci que està atracat al moll de Lepant. Es tracta de l'embarcació 'Rhapsody', que té capacitat per a 2.448 passatgers i disposa de serveis com restaurant, piscina o sala de reunions. Té 553 cabines i 162 metres d'eslora. Segons ha pogut saber l'ARA, el vaixell té previst estar-se a Barcelona fins al 3 d'octubre, i el procediment pel qual ha demanat entrar a Barcelona no ha sigut transparent. De fet, no ha sigut fins a aquest mateix matí que, moments abans de l'arribada del vaixell, se n'ha notificat oficialment l'amarratge.
El moll de Lepant, on hi ha el vaixell Rhapsody té l'accés restringit, es tracta d'un moll que se sol fer servir per a tasques de manteniment, però que no sol acollir vaixells comercials. El segon vaixell, segons ha pogut confirmar l'ARA, és de la companyia Mobby Line i també es tracta d'una embarcació comercial, amarrada en aquest cas a moll Príncep d'Espanya.
Pel que fa a Tarragona, si bé no és el primer cop que arriben aquest tipus de peticions des de Madrid -i també sense donar cap tipus de justificació-, és insòlit que hi arribi un creuer. El ferri, una embarcació comercial anomenat 'GNV Azzurra', és propietat de la naviliera italiana Grandi Navi Veloci. També és poc comú que, malgrat ser un creuer, el vaixell no sigui a la terminal de creuers sinó en un dels molls més amagats i recòndits a l'hora d'accedir-hi de la infraestructura portuària.
El port és una infraestructura de competència estatal i, per tant, l'Ajuntament no ha rebut comunicació sobre l'arribada del vaixell.