La llei del canvi climàtic inclourà impostos sobre grans vaixells, cimenteres, mines, refineries i químiques

Els tributs haurien d'entrar en vigor el 2019 i se sumaran al que ja va aprovar el Govern sobre vehicles contaminants

Un vaixell al Port de Tarragona, amb dipòsits de la indústria petroquímica al fons
Acn
20/07/2017
2 min

BarcelonaEl text del projecte de llei sobre el canvi climàtic, aprovat en comissió parlamentària i que es votarà al ple de la setmana vinent de la cambra catalana, inclou dos nous impostos que penalitzen la contaminació: un que grava les activitats econòmiques i un altre sobre els grans vaixells. Aquests dos tributs s'afegiran al que ja va aprovar el Govern sobre vehicles contaminants. El projecte de llei indica que els dos nous impostos hauran d'entrar en vigor el 2019.

L'impost sobre activitats econòmiques contaminants gravarà refineries de petroli i de gas, la indústria metal·lúrgica, cimenteres, fàbriques de vidre i paper, la indústria química, adoberies, grans escorxadors i instal·lacions ramaderes, instal·lacions per a l'eliminació de residus perillosos i mines, entre d'altres. Les activitats afectades són les incloses a la directiva 2003/87/CE i a l'annex 1 de la llei 20/2009.

Els ingressos derivats de l'impost sobre les activitats econòmiques que generen gasos amb efecte hivernacle s'hauran de destinar a la dotació del fons de canvi climàtic. La quota tindrà caràcter progressiu en funció del volum de les emissions. Segons el projecte de llei, el tipus impositiu s'hauria de situar en un valor estimat mitjà d'uns 10 euros per tona de diòxid de carboni, que ha d'augmentar cada dos anys fins a uns 30 euros per tona el 2025.

Pel que fa a l'impost sobre els vaixells, gravarà les emissions d'òxids de nitrogen durant les maniobres d'atracament i durant l'estada d'embarcacions al moll. Els ingressos derivats de l'impost es destinaran a la dotació del fons per a la protecció de l'ambient atmosfèric. Segons el projecte de llei, les emissions d'òxids de nitrogen s'han de calcular amb la metodologia establerta per la Unió Europea, utilitzant els factors d'emissió aprovats per l'Agència Europea de Medi Ambient.

No detalla qui haurà de pagar l'impost

El text indica que la quota s'ha de determinar en funció de la base imposable i del tipus impositiu, "que s'ha de situar en un valor estimat de 1.000 euros per cada tona d'òxids de nitrogen". De fet, no detalla quin serà el subjecte passiu de l'impost, és a dir, qui l'haurà de pagar.

Entre les esmenes que es debatran la setmana vinent al ple del Parlament, la CUP demana que es taxin els vaixells que utilitzin combustibles fòssils i tinguin més de 24 metres d'eslora. La formació també sol·licita que el tipus impositiu general de l'impost sobre els grans vaixells sigui de 3 euros per quilogram d'òxids de nitrogen, el triple del que es recull en el projecte de llei.

stats