INFRAESTRUCTURES
Societat21/10/2014

L’Estat trenca el compromís d’inversió per Rodalies

Fa un any Foment va prometre 306 milions “urgents” abans del 2016, i ara els dilata fins al 2018

Albert Solé
i Albert Solé

BarcelonaLa promesa que la ministra Ana Pastor va fer al conseller Santi Vila l’11 de novembre del 2013 d’invertir 306 milions abans del 2016 per obres “urgents” de Rodalies, un any després ha quedat diluïda. En els pressupostos estatals per al 2015 només hi ha prevista una partida de 30 milions -tot i que n’havien pactat 152 per a l’any que ve- i la resta s’han repartit en quatre anys, i no en dos, fins al 2018. Allò que era tan “urgent” l’any passat després de dos accidents en trens de Rodalies en set dies, ha deixat de ser-ho un any després malgrat que els retards i les incidències són el pa de cada dia. Cal recordar que, després de l’acord del novembre, els tècnics del ministeri, de la conselleria, d’Adif i de Renfe van fer tres reunions per elaborar un calendari detallat de com i quan s’havien d’invertir els 306 milions entre el que quedava del 2014, el 2015 i el 2016. Un document que avui és paper mullat.

Ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat va anar a Madrid a reunir-se amb la ministra d’Agricultura, Isabel García Tejerina, però va aprofitar el viatge per trobar-se també amb Ana Pastor per tractar les diferents carpetes que tenen obertes, com el TGV de Girona, però també les Rodalies de Barcelona. La reunió va ser “de treball” i a la sortida no en va transcendir res.

Cargando
No hay anuncios

60 milions més per a estacions

La setmana passada la ministra Pastor va reunir-se a Barcelona amb l’alcalde Xavier Trias per tractar temes de la ciutat i, a la sortida, preguntada per aquesta dilatació en el pressupost per a Rodalies, no va negar-ho i va respondre: “Les inversions s’estan fent i hi seguim compromesos. A més, aquest 2015 hem afegit 60 milions de la partida de Renfe [els 306 milions són de la partida d’Adif] per fer obres en estacions que no estaven previstes, i això és mèrit meu”, deia cofoia la minstra. És cert que Foment ha afegit uns diners d’inversions a la xarxa ferroviària per a l’any que ve que no estaven pactats, però les obres a les estacions -Pastor va avançar que una serà la de Torredembarra-, tot i ser necessàries, no resolen el problema endèmic de les Rodalies de Barcelona. La Generalitat, a través del grup de CiU al Congrés, ara pot presentar esmenes a la llei de pressupostos per mirar de fer alguns canvis en aquest allargament de terminis no previst pel departament. Aquests 306 milions formaven part dels 4.000 del Pla de Rodalies que el govern Zapatero va prometre al tripartit el 2009. En dos anys es van invertir 280 milions (un 7%), però amb el canvi de govern a Espanya, el 2011, l’aixeta es va tancar.

Cargando
No hay anuncios

Xocs i descarrilaments

El mes de setembre del 2013 va ser negre per a les Rodalies de Barcelona. El dia 20, a l’estació de Sants, un tren que estava aturat a l’andana va ser envestit per darrere per un altre comboi. I el dia 27 l’últim vagó d’un tren va descarrilar a l’entrada de l’estació de Sant Andreu Arenal. Aquests dos accidents, que es van saldar només amb ferits lleus, van fer saltar totes les alarmes, i van provocar que el conseller Santi Vila alcés per primer cop la veu contra una ministra, Ana Pastor, amb qui fins llavors havia mantingut una relació excel·lent, a diferència del seu antecessor, Lluís Recorder. Aquests dos accidents en pocs dies se sumaven a dues topades entre dos trens a l’estació del Clot el 2011 i el 2012.

Cargando
No hay anuncios

“La situació de Rodalies a Catalunya és inadmissible, la xarxa està excessivament estressada i té més activitat de la que resisteix la infraestructura i el manteniment”, va queixar-se Santi Vila en un acte públic el 30 d’octubre. El conseller va reclamar deixar de banda els “tripijocs polítics” per buscar una solució al “col·lapse” de la xarxa. Pocs dies després del descarrilament a Sant Andreu Arenal, Territori i Sostenibilitat va enviar a Foment un document amb les 60 actuacions més “urgents i prioritàries”, que tenien un cost de 306 milions i que s’havien d’executar “en un any o un any i mig” . Un mes després, veient que el ministeri no responia a les seves peticions, Vila va dir visiblement molest: “Foment només pot dir que sí, si no, llavors sí que entrarem en un conflicte”. Deu dies després d’aquestes paraules, la ministra i el conseller es van reunir a Madrid i Pastor va agafar el document de la Generalitat, hi va fer alguns canvis -amb el resultat final de 306 milions igualment-, i la Generalitat el va donar per bo. Encara no ha passat un any d’aquest acord i ja ha saltat pels aires.

El desdoblament de la R3 s’iniciarà el 2016, com estava previst

Cargando
No hay anuncios

El mateix dia que la ministra de Foment anunciava els 306 milions per a Rodalies, també va prometre desencallar un projecte molt reclamat a Osona i el Vallès Oriental: el desdoblament de la línia R3 Vic-Barcelona, l’única que té una via única del servei de Rodalies. Aquesta és una petició històrica del territori, promesa per tots els ministres de Foment precedents, però mai duta a terme. Quan es van fer públics els pressupostos per al 2015 i tampoc hi havia cap partida destinada a aquest desdoblament, els usuaris afectats van pensar que els havien tornat a prendre el pèl. Segons fons de Territori i Sostenibilitat, en aquest cas no hi ha cap incompliment. Com que no és un desdoblament total, sinó parcial, el 2013 es va començar el projecte de zero amb l’estudi informatiu, i encara està en la fase de tramitació. Per als pressupostos del 2016 sí que hi hauria d’haver partida per començar les obres. L’objectiu és reduir el temps de pas de trens en hores punta a 15 minuts, i evitar les múltiples incidències.