El peatge de la C-16 entre Terrassa i Manresa costarà a la meitat en les hores punta dels dies laborables amb el ViaT
A la C-55 que transcorre paral·lela han mort cinc persones aquest any
ManresaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat aquest divendres el nou sistema tarifari de la C-16 entre Terrassa i Manresa. Els nous descomptes contemplen la reducció del preu del peatge fins a la meitat entre les set i dos quarts d'onze del matí, i entre les cinc i les nou del vespre dels dies laborables. En aquest horari també es preveu la gratuïtat de la via si s'usa com a circumval·lació de Manresa. Segons Vila, l'objectiu d'aquesta actuació és incentivar l'ús de la C-16 i descongestionar la C-55, que suporta el pas diari d'uns 32.000 vehicles. D'altra banda, el Govern també ha anunciat la instal·lació d'una mitjana a la C-55 entre Castellbell i el Vilar i la capital del Bages.
La nova política tarifària comportarà l'aplicació, a partir del segon semestre del 2015, de descomptes addicionals d'un 50% al tram entre Terrassa i Manresa per a vehicles lleugers amb teletac i en les hores punta dels dies laborables. D'aquesta manera, el preu passarà dels 4,25 euros actuals als 2,14, i serà d'1,28 per a vehicles VAO, i de 0,64 euros per als VAO+ECO.
Els nous descomptes també contemplen la gratuïtat de la via si s'usa com a circumval·lació de la capital del Bages. És a dir, per a moviments interns de vehicles des de Sant Vicenç de Castellet i fins a Manresa. En tots dos casos, els descomptes s'aplicaran en les hores que es consideren de més congestió, entre les set i dos quarts d'onze del matí, i entre les cinc i les nou del vespre.
La reducció del preu del peatge de la C-16 és un reclam històric al territori, ja que es tracta d'una de les autopistes més cares de tot l'Estat. Tot i això, Vila ha recordat que aquestes bonificacions les paga la Generalitat amb el seu pressupost i, en aquest sentit, ha assegurat que és "insostenible" que el Govern hagi de destinar més de 35 MEUR en aquesta concessió. Vila ha assegurat que "treballa per rebaixar significativament aquesta aportació".
El conseller ha explicat que l'objectiu d'aquestes bonificacions és aconseguir descongestionar la C-55, una via que transcorre paral·lela a la C-16 des de Sant Vicenç de Castellet i fins a Manresa i que suporta el pas diari d'uns 32.000 vehicles. Però per Vila la principal prioritat és "eradicar l'alta sinistralitat de la via". Aquest 2014 s'han produït cinc morts a la C-55 -tres en el tram d'Abrera a Manresa, i dos més en el tram de Manresa a Solsona-.
El conseller també ha anunciat la implantació d'un sistema de peatge tancat a la barrera de les Fonts, amb bonificacions de fins al 80% segons el recorregut.
Satisfacció a mitges
La presentació del pla d'actuacions en el corredor Sant Cugat-Terrassa-Manresa ha despertat la curiositat d'alguns veïns i usuaris de la carretera que han assistit a l'acte. Des del territori, la plataforma 'No + morts a la C-55', la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa, i Montepio de Conductors valoren positivament les mesures anunciades i, especialment, la instal·lació d'una mitjana a la C-55 en el tram que va des de Castellbell i el Vilar i Manresa, ja que pot ajudar a evitar els xocs frontals, els més mortals.
Tot i això, continuen reclamant amb fermesa el desdoblament de la C-55, des de Manresa fins a Abrera (Baix Llobregat). Fina Casals, de la plataforma 'No + morts a la C-55', ha recordat que la mesura de bonificacions "no haurà servit de res" si no aconsegueix descongestionar la C-55, una carretera on, recorda, "hi ha accidents cada dia".
De la seva banda, el president de la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa, Enric Martí, creu que als veïns de la Catalunya Central els convé el desdoblament de la C-55 perquè "serà l'única manera d'aconseguir que el territori estigui ben comunicat amb l'àrea metropolitana, la Barcelona sud, els ports i l'aeroport". Una qüestió que, per Martí, és "imprescindible".