Els túnels viaris de Les Glòries costaran 170 milions d'euros
L'Ajuntament de Barcelona ultima la urbanització de la plaça per iniciar la construcció dels túnels
BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona preveu invertir 170 milions d'euros en la construcció dels túnels viaris de la plaça de Les Glòries. Les obres començaran l'any vinent i acabaran el 2019. L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i el tinent d'alcalde d' Hàbitat Urbà, Antoni Vives, que han visitat les obres de transformació en marxa a la plaça de Les Glòries, han presentat avui el projecte executiu dels túnels i l'avantprojecte de vialitat en superfície, que aquesta setmana se sotmetran al dictamen de la comissió municipal d'Hàbitat Urbà.
Xavier Trias ha considerat que l'aprovació del projecte "no tindrà dificultat" perquè les forces municipals ja van manifestar el seu acord ahir a la comissió de seguiment de Les Glòries.Això sí, Trias ha reconegut que serà "complicat" comptar amb els 15 milions necessaris per a les obres de l'any vinent si no aconsegueix un acord per aprovar els pressupostos municipals del 2015 i opta per uns pressupostos prorrogats, pel que haurien d'obtenir aquests fons d'altres partides.
L'objectiu del govern municipal és poder començar les obres el primer semestre del 2015, d'acord amb el compromís assumit amb veïns i grups polítics. El projecte executiu dels túnels viaris a la plaça de Les Glòries i l'avantprojecte de vialitat en superfície que ha redactat Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA, (BIMSA) té un pressupost total previst de 170.087.172 euros (IVA inclòs) que caldrà executar amb càrrec als Pressupostos d'Inversió Municipal (PIM) dels pròxims quatre anys.
El soterrament del trànsit de Glòries és un dels objectius assumits en el Compromís per a Glòries 2007 i que s'ha negociat amb els veïns per garantir la mobilitat a la zona i convertir la plaça en el gran parc urbà. El projecte defineix la construcció dels túnels viaris que canalitzaran el trànsit d'entrada i sortida de la ciutat per sota la plaça de Les Glòries (90.000 cotxes/dia), segons la nova configuració viària prevista en la remodelació d'aquest àmbit.
Es tracta de dos tubs independents amb circulació unidireccional, que seguiran el traçat de la Gran Via, sota les infraestructures ferroviàries existents al subsòl i tindran una longitud total de 957 metres. L'alcalde Trias ha assenyalat que "la gran decisió -que marca el cost del projecte- ha estat fer el túnel llarg", com demanaven els veïns.
Els dos tubs dels túnels seran independents amb circulació unidireccional i seguiran el traçat de la Gran Via, sota les infraestructures ferroviàries existents al subsòl. L'actuació s'executarà en dues fases: la primera, els túnels al tram Castillejos-Badajoz, i la segona, els del tram Badajoz-Rambla del Poblenou. Els túnels seguiran el rastre de Gran Via i passaran per sota dels quatre túnels existents: L1 Metro, R1 línia de Maçanet -Massanes, R3 / R4 (línies de Manresa i Puigcerdà) i la línia d'Estació de França-Sants. La primera fase, de 508 metres de longitud, serà la del túnel Castillejos-Badajoz, el tram més profund, ja que passarà per sota dels túnels ferroviaris, arribant als 25 metres per sota de la rasant de la plaça.
La segona fase és la del túnel Badajoz-Rambla del Poblenou, tram de 449 metres, completament rectilini i amb la mateixa secció en els dos sentits que discorrerà a una profunditat d'uns 10 metres per sota de la rasant de Gran Via.