Colau proposa una Meridiana amb menys trànsit i més verda

L'Ajuntament presenta una bateria de fins a quatre opcions per remodelar l'avinguda i donar més espai a vianants, bicicletes i transport públic

L'abans i el després del projecte que preveu tirar endavant l'Ajuntament de Barcelona per remodelar la Meridiana
Mireia Esteve
10/11/2016
3 min

BarcelonaEl govern d'Ada Colau ha presentat una bateria de propostes per remodelar la Meridiana i convertir-la en una via amb menys trànsit i més espai verd per als vianants i les bicicletes. Segons la tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, l'objectiu és que deixi de ser una "autopista urbana" i sigui una avinguda "més humana, més amable i amb menys contaminació".

La proposta preferida del consistori és que la Meridiana tingui 3 carrils d'entrada i 3 més de sortida i que hi guanyin protagonisme els espais perquè els ciutadans passegin, circulin en bicicleta o es moguin amb transport públic.

El govern municipal ha presentat aquesta i 3 propostes més de reforma a la Taula de Participació de la Meridiana, on hi ha representats diferents col·lectius implicats en l'elaboració d'aquest projecte de remodelació. Les 4 propostes de l'Ajuntament afectarien el tram entre el carrer Aragó i el passeig de Fabra i Puig. Han insistit que encara s'han de consensuar amb la ciutadania.

L'escenari que defensarà el govern de Colau és el següent: mantenir l'amplada actual de les voreres i, en una primera fase, eliminar un carril d'entrada a la ciutat. Es crearia un carril bici central, i s'augmentaria l'arbrat i la zona verda. En aquesta primera part de l'operació caldria una inversió de 9,2 milions d'euros i l'Ajuntament vol enllestir-la en aquest mandat. En una segona fase s'eliminaria també un carril de sortida, amb un cost de 2,3 milions.

Fase 2 de la proposta de remodelació de la Meridiana amb tres carrils

Sanz ha opinat que aquesta és la proposta que "millor dóna resposta a les necessitats" que els veïns han posat sobre la taula. En declaracions recollides per l'ACN, Sanz ha afegit que és "la que més beneficia el vianant i la que planteja un canvi en la mobilitat privada en cotxe", amb un guany més gran de superfície verda. A més, ha remarcat que els costos que té són "assumibles" pel consistori, ja que no es toca l'ample de la vorera.

Les altres 3 propostes presentades mantenen els 4 carrils per sentit actuals. La primera es basa en la incorporació d'un carril bici central sense reduir voreres; la segona, en la incorporació d'un carril bici central reduint voreres, i la tercera en la creació d'una calçada central i dues de laterals, un carril bici i la reducció de les voreres i el manteniment del nombre de carrils. Totes les propostes preveuen augmentar l'arbrat. Els costs de les 4 propostes de remodelació de la Meridiana anirien des dels 7,6 milions d'euros fins als 14,2.

Repensar la gestió del trànsit

L'Ajuntament també preveu mesures per descongestionar el trànsit en aquesta zona. Les accions estudiades volen fomentar el transport sostenible i reduir l'ús del vehicle privat, tal com estableix el Pla de mobilitat urbana (2013-2018).

Això passa, segons reconeix el mateix consistori, per ampliar l'oferta de transport públic de Rodalies o el bus exprés entre Barcelona i el Vallès, així com millorar la gestió del bus-VAO de la C-58 per potenciar-lo, i impulsar el transvasament del cotxe al tren o a l'autobús a Barberà del Vallès i a Parets. L'Ajuntament també proposa incorporar un carril bus a la C-17 i donar accés a les rondes des d'aquesta via, i connectar el bus-VAO de la C-58 a les rondes i a la nova vialitat de la Sagrera.

El govern municipal preveu desenvolupar més mesures dirigides a la resta de trams de l'avinguda Meridiana. Es farien entre el passeig de Fabra i Puig i el pont de Sarajevo, i també a l'àmbit de les dues Trinitats, Vallbona, Torre Baró i Ciutat Meridiana.

Les obres començarien el 2018

Ara, el govern començarà converses amb els membres de la Taula, i al febrer es farà una valoració dels resultats de les reunions. La voluntat de l'Ajuntament és encarregar la redacció dels projectes executius per poder començar les obres del primer tram a principis del 2018.

Entre finals del 2016 i el primer trimestre del 2017 el consistori es proposa engegar les obres per millorar la seguretat de la Meridiana. Preveu millorar els espais de refugi dels vianants, ampliar la vorera de la cantonada mar-Llobregat de l'encreuament de la Meridiana amb Fabra i Puig, fer un nou pas de vianants entre l'estació de Sant Andreu Arenal i el parc de Can Dragó i fer ajustos als semàfors per millorar la mobilitat.

stats