Societat01/03/2016

El Govern assumirà el traçat del tramvia que decideixi Colau

L'Ajuntament avançarà els diners necessaris per finançar el projecte per enllaçar el Trambaix i el Trambesòs

Maria Ortega
i Maria Ortega

BarcelonaDonar visibilitat a l'acord. És el que han fet aquest dimarts el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i la tinent d'alcalde de l'àmbit d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, en la firma d'un protocol per impulsar les obres per connectar el Trambaix i el Trambesòs. El text acordat especifica que el Govern respectarà el traçat que decideixi el consistori, que té clar que serà la línia recta de la Diagonal, i que l'Ajuntament, al seu torn, abonarà, en primera instància, el cost de la reforma, que després li serà rescabalat en els termes que s'acordi en un conveni amb l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

De fet, en la reunió que a principis de febrer van mantenir l'alcaldessa Ada Colau i el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ja es va acordar que es firmaria aquest protocol i es va desencallar una altre projecte clau: el de la L10 del metro. En aquest cas, el compromís del govern municipal també va ser arremangar-se en el finançament i assumir fins al 50% del cost de l'obra. En qualsevol cas, el govern municipal necessita aprovar el pressupost –ara prorrogat– o la fórmula alternativa de la modificació de crèdit en la qual ara treballa per disposar d'aquests recursos.

Cargando
No hay anuncios

Durant la firma del protocol, Rull ha deixat clar que la connexió tramviària era un objectiu que ja es recollia al Pla Director d'Infraestructures (PDI) 2011-2020, que especificava que la xarxa havia d'estar en funcionament el 2020. I que el Govern, com a titular de la xarxa tramviària metropolitana i com va fer en la construcció del Trambaix i el Trambesòs, delega en l'ATM la planificació, ordenació, concessió i execució del projecte. La Generalitat, doncs, no entra en la polèmica de quin és el millor traçat per unir els tramvies i no trepitja així l'ull de poll del grup municipal de CiU, que els últims anys s'ha erigit com un acèrrim opositor de l'enllaç per la Diagonal.

El pas següent que s'ha de fer ara, i a l'espera dels resultats de la dotzena d'informes tècnics que el consistori té en marxa, és subscriure un conveni amb l'ATM per encarregar la redacció del projecte, la contractació de les obres i la seva direcció. Un altre dels punts calents serà decidir com s'explota el servei unificat de tramvia, perquè actualment les dues xarxes estan operades per un privat i el compromís de Barcelona en Comú és recuperar, com a mínim en part, aquesta concessió.

Cargando
No hay anuncios

El protocol segellat especifica que serà el consell d'administració de l'ATM qui adoptarà els acords necessaris per adaptar la concessió i, també, per a aspectes de funcionament, com la necessitat de comprar nous tramvies o la construcció de noves cotxeres.

Al mig de l'avinguda

Cargando
No hay anuncios

El projecte que l'equip de Colau té al cap, tal com va avançar aquest diari, passa per situar la plataforma del tramvia al mig de la Diagonal i limitar la circulació de vehicles privats a dos carrils per sentit. La previsió és guanyar espai per a vianants i per al carril bici al costat del Tram, i s'estudia si, per permetre els girs, els autobusos podran compartir espai amb els tramvies o circularan pels carrils de trànsit. Estan pendents de definir, també, detalls com si es col·loca una andana entre les dues vies del tramvia o no. L'objectiu del govern municipal és que les obres puguin començar de manera efectiva el 2017 i xifra en uns 100 milions d'euros la inversió necessària.

El tramvia a Urquinaona?

Cargando
No hay anuncios

El PDI al qual aquest dimarts s'ha referit Rull també incloïa projectes, ara oblidats, com estudiar la prolongació de la línia T4 del Trambesòs fins a la plaça Urquinaona a través d'un nou ramal per l'avinguda Vilanona i la ronda de Sant Pere. Quant a l'enllaç de tramvies, es preveia, llavors, instal·lar cinc noves estacions al tram de 3,9 quilòmetres que separa la plaça de les Glòries de la de Francesc Macià, i es comptava que caldrien 18 tramvies nous. Aquests són aspectes que ara, de nou, s'estan estudiant.

Grups de l'oposició com Ciutadans ja han retret a l'equip de Colau que prometi "més inversions de les que pot pagar", en referència a l'anunci d'avançar finançament sense tenir encara el pressupost del 2016 aprovat. "L'Ajuntament no es pot convertir en el prestador del Govern", li han retret. El PP, al seu torn, li ha demanat prioritzar la inversió necessària per fer arribar el metro a la Zona Franca i el PSC, tot i valorar positivament la signatura del protocol i el fet que sigui el consistori qui decideixi per on s'enllacen els tramvies, ha manifestat el seu "escepticisme" per haver d'avançar diners al Govern