La L8 dels Ferrocarrils entre plaça Espanya i Gràcia ja té pressupost i data

La Generalitat posa en marxa un projecte històric i modifica el disseny del 2012 –arribava a Francesc Macià pel carrer Rocafort, i ara, per Urgell–. Aquest divendres entra a exposició pública durant un mes, i l'objectiu és començar les obres entre el 2016 i el 2020 (321,7 milions d'euros)

Projecte definitiu que proposa la Generalitat pel perllongament
Albert Solé
16/10/2014
3 min

BarcelonaTots els consellers d'Obres Públiques de la Generalitat han planificat, i marcat com a prioritari, sobre un paper –en els plans directors d'infraestructures (PDI) successius– el perllongament de la L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat a partir de plaça Espanya, però mai s'hi havia arribat a posar fil a l'agulla com ara.

Aquest dijous el conseller actual, Santi Vila, al costat de Xavier Trias ha presentat el projecte que proposa el seu departament, que demà es posarà a exposició pública durant un mes, l'objectiu del qual és que les obres comencin durant la propera legislatura (2016-2020). Està previst que durin menys de 4 anys. Entre els periodistes veterans en infraestructures que han viscut presentacions com aquestes, l'escepticisme era general.

Finançament

"Hem d'estar preparats per a quan vinguin temps millors, la crisi no durarà sempre, i quan acabi hem d'estar preparats", ha dit l'alcalde Xavier Trias respecte del finançament de l'obra. El cost previst és de 321,7 milions d'euros, i Santi Vila ha dit que durant el 2015 decidiran per quina via de finançament opten: "L'obra té un cost assumible pel pressupost de la Generalitat, però estudiarem la via del partenariat públic-privat".

Francesc Macià tindrà metro

Una de les demandes principals que resol aquest perllongament és que fa arribar el metro –els FGC dins la ciutat de muten i es fusionen amb la xarxa de metro– fins a la plaça Francesc Macià per donar servei a una zona de Barcelona molt concorreguda i sense servei de metro: l'Esquerra de l'Eixample, les Corts i Sant Gervasi. A Francesc Macià només hi arriba l'autobús i el TramBaix.

Xarxa de metro i tram

Projecte històric, i canviant

El perllongament de la L8 a partir de plaça Espanya fa anys que es troba sobre la taula dels consellers d'Obres Públiques, però ha anat canviant amb els anys. En un primer moment es va plantejar que la L8 arribés a Francesc Macià, i un cop allà, cap al Vallès amb un segon túnel travessant Collserola per un altre punt, però es va descartar. Després es va plantejar que la línia tornés al Vallès per Trinitat i passés abans per la plaça de les Glòries. Enllaçar plaça Espanya i plaça de les Glòries també es podia fer per dos camins: un pujant fins a Francesc Macià, anar fins a Gràcia, Sagrada Família i baixar fins a Glòries; i l'altre, anant directe per sota la Gran Via, que posteriorment va quedar descartada.

En l'avançament del PDI 2009-2018 es va plantejar el perllongament per Francesc Macià-Gràcia-Glòries i que seguís fins al Besòs, i al Poble Nou enllacés amb una nova línia dels FGC que unís la UAB (Bellaterra) per la Sagrera –aquest projecte dorm en un calaix–. En els últims PDI, per arribar de plaça Espanya fins a la plaça Francesc Macià sempre es plantejava pujar per carrer Rocafort, on enllaçaria amb la L5 (blava) del metro Entença. Així ho recollia el projecte que va engegar el conseller Lluís Recoder l'octubre del 2011, quan va licitar l'estudi informatiu, però que només contemplava l'enllaç fins a l'estació de Gràcia, i no anava més enllà. El pla director d'infraestructures 2011-2020 presentat el 2012, així ho contempla.

Les dues línies actuals dels FGC

Aquest dijous, però, el departament de Territori i Sostenibilitat ha presentat el projecte que serà definitiu si les al·legacions no el fan modificar, i que canvia el traçat per arribar fins a la plaça Francesc Macià. La proposta de la Generalitat actual és que el perllongament pugi pel carrer Urgell –i no per Rocafort–, enllaci amb la L5 a l'Hospital Clínic –i no per Entença–; arribi a Francesc Macià, enllaci amb el Tram Baix; pugi lleugerament fins a Marià Cubí per baixar a la travessera de Gràcia i acabi a la plaça Gal·la Placídia a l'estació de Gràcia.

I el tram central de la L9?

Mentre la Generalitat posa en marxa la L8 per unir la plaça Espanya i l'estació de Gràcia dels Ferrocarrils, la pregunta lògica és: i quan s'acabarà el tram central de la L9 del metro per unir la Zona Universitària –la L9 hi arribarà el 2016– i la Sagrera? Pel conseller Santi Vila, acabar la L9 és un projecte aparcat que no té data, i que si ell continua sent el responsable d'infraestructures del Govern la propera legislatura prioritzarà aquest perllongament de la L8 que acabar la L9. El projecte de la L8 costarà 321,7 milions d'euros, mentre que acabar el tram central de la L9, quasi 900 milions. L'únic que podria alterar els temps de construcció de la L8 és que l'Ajuntament de Barcelona també vol accelerar la posada en marxa del ramal de la L9 fins a la Zona Franca, pressupostada en 280 milions d'euros.

stats