L’esport escolar inclusiu, eina per canviar mirades

L’escola ordinària d’Alpicat i el centre d’educació especial Llar de Sant Josep de Lleida participen en la primera activitat inclusiva d’UNIFICA’T

Júlia Peñascal Felís
i Júlia Peñascal Felís

AlpicatL’esport s’ha convertit en una eina de canvi a les mans dels alumnes de l’Institut d’Alpicat i del centre d’educació especial Llar de Sant Josep de Lleida, que s’han unit per celebrar la primera jornada d’UNIFICA’T, un programa de Special Olympics Catalunya que pretén promoure mirades inclusives entre els alumnes. Des de l’Institut d’Alpicat asseguraven que en tenien moltes ganes: “Es va apuntar tanta gent que els professors van haver de reduir la llista perquè només podíem ser 30”, explicava un dels companys del centre abans de començar la jornada. En total, més de 60 adolescents, d’entre 16 i 21 anys amb i sense discapacitat intel·lectual, han participat en aquesta activitat. I, a l'acabar-la, tots han coincidit: “Ens ho hem passat molt bé”.

“Al principi m’ha costat molt relacionar-me amb els estudiants del centre Llar de Sant Josep; no sabia com integrar-me”, detalla l’Ayla, de l’Institut d’Alpicat. La Maria, una altra alumna, hi coincideix: “Em feia por dir alguna cosa que els pogués molestar i no sabia com ajudar”. Tot i això, a mesura que ha avançat el matí les alumnes asseguren que “tot ha sigut més dinàmic” i que gràcies “a les activitats i l’ajuda dels voluntaris” han après a relacionar-se amb els seus companys.

Cargando
No hay anuncios

Per començar la jornada, els alumnes, vestits amb la mateixa samarreta vermella, han format una gran rotllana per conèixer-se. Seguint les indicacions d’un dels professors, s’han dispersat per l’espai interactuant els uns amb els altres, una activitat que ha servit per trencar el gel i que ha deixat entreveure abraçades i rialles entre joves de les dues escoles. 

A continuació, estudiants del grau superior d’animació socioesportiva de l’Institut Joan Oró de Lleida han organitzat quatre estacions esportives, dissenyades a través de tres esports col·lectius: el tenis, el futbol i el bàsquet. Però cap d’aquestes proves consistia a anotar el màxim de cistelles, punts o gols, sinó que l’objectiu era cooperar entre tots els membres de l’equip per passar una bona estona. A aquestes activitats també s’hi han sumat els jugadors Michael Carrera i Ignacio Rosa, de l’equip de bàsquet Força Lleida, i l’entrenador de la selecció femenina de futbol d’Ucraïna, Lluís Cortés.

Cargando
No hay anuncios

La quarta estació era totalment diferent. A través d’exercicis físics, els voluntaris feien reflexionar els alumnes sobre la importància de dur una dieta equilibrada. Dins d’aquesta prova, també s’hi feia l’activitat estrella de la jornada: saltar a corda. A través d’aquest simple element, s’ha creat una dinàmica entretinguda que ha permès a tots els alumnes participar-hi i divertir-se. El Toni, de la Llar de Sant Josep, assegura que ha sigut la seva “activitat preferida”. “Era un exercici en grup en què ens podíem ajudar entre tots”, detalla la Maria, que també assenyala que ha sigut l’exercici més divertit.

Cargando
No hay anuncios

L’objectiu d’aquestes proves era aconseguir canviar la visió que tenen els infants envers les persones amb discapacitat intel·lectual, així com afavorir la participació d’aquests alumnes amb unes necessitats diferents. “Ens ho hem passat bé i els companys han sigut molt simpàtics”, explica amb un somriure la Shakira, alumna del centre d’educació especial. El Josep, també somrient, assenteix al ser preguntat si s’ho ha passat bé. 

“Aquests alumnes han sortit del seu entorn habitual, on tots i cadascun dels seus companys tenen unes necessitats diferents”, apunta la directora del centre Llar de Sant Josep, Núria Pijoan. Segons la directora, la jornada deixa “uns resultats positius”, encara que assenyala que “és una prova pilot” i que “hi ha d’haver un canvi molt més gran”. Per a ella, aquest exercici d’inclusió és un exemple d’allò que “s’ha d’aconseguir” perquè “cal canviar la mirada cap als nois amb discapacitat intel·lectual”.