L'accident ha interromput la circulació de trens a les línies R4, R7 i R12 en els dos sentits. Quan passaven deu minuts de les nou, s'ha pogut restablir la circulació per via única, tot i que es mantenen les afectacions i els retards acumulats. L'accident també afecta els passatgers de la línia R2 nord i la R11, per les obres de la Sagrera. Precisament durant aquests dies de pont s'està acabant una de les fases i els trens acabaven a Montcada. Una de les alternatives per continuar fins a Barcelona era fer un canvi i agafar un tren de la R4, ara afectada per l'accident. L'altra manera d'arribar a la capital és amb el servei d'autobusos alternatiu, que té una capacitat de passatgers més limitada.
"Ha sigut una trompada enorme": més de 150 ferits en un xoc entre dos trens a Montcada
Un comboi n'ha envestit un altre que estava aturat a l'estació i ha causat contusions lleus a molts dels passatgers
Barcelona"És incomprensible que un tren carregat de viatgers pugui arribar a xocar amb un altre tren carregat de passatgers en hora punta i en un país europeu", es queixa Josep Jorge, que aquest matí havia agafat el tren a les 7.20 a Cardedeu per anar a treballar a Barcelona. Quan el seu tren estava aturat a l'estació de Montcada i Reixac-Manresa, ha notat "una trompada enorme" que l'ha fet volar pels aires, a ell i a la majoria de passatgers. Un altre tren carregat de passatgers els ha envestit per darrere, cap a les 7.50 del matí, en un accident que s'ha saldat amb 155 ferits que tenen contusions al cos, la majoria lleus. D'aquests, una quarantena s'han traslladat fins a diferents centres sanitaris i també n'hi ha cinc en consideració de poca gravetat.
La primera alerta sobre l'accident l'ha donat un passatger que ha trucat al 112 a les 7.59 h del matí, i després hi ha hagut 14 avisos més. Renfe ha informat que s’ha activat el protocol per a aquest tipus d’incidents i que treballa en col·laboració amb Protecció Civil i el Sistema d'Emergències Mèdiques.
"Per sort, la gent ha mantingut prou la calma i la majoria hem pogut anar sortint dels trens pel nostre propi peu", explica Jorge. Ha sentit crits de passatgers i molts han patit angoixa per l'incident, però un dels punts que ha jugat a favor dels passatgers del tren que ha rebut el cop és que les portes encara estaven obertes i n'han pogut anar baixant. Diu que hi havia gent amb ferides més importants al comboi que entrava a l'estació. La desgràcia podia haver sigut encara pitjor: "El tren anava molt ple, quasi al 90% de com circula un dia sense pont, i hi havia molts passatgers drets que han caigut per terra, la sort és que la gent ha respost amb força serenitat". Després de l'ensurt ha continuat el maldecap per trobar una manera d'acabar el trajecte. "El que més em dol és veure que la seguretat no és una prioritat en el transport ferroviari, com sí que ho és quan es parla d'altres mitjans de transport on accidents així serien inconcebibles".
"No ens mereixem això com a usuaris", afegeix l'Òscar Martí, que és periodista i venia a treballar a Barcelona des de Sabadell en tren, com fa sempre. "Tinc dos punts de sutura que quan m’he llevat no tenia", resumeix. Ell viatjava en el comboi que ha acabat impactant contra el que estava aturat i ha topat de cap contra la passatgera que tenia asseguda al davant: ha acabat amb un trau al front i la sensació que "això de Rodalies és una presa de pèl als usuaris, un problema de país". Explica que quan han entrat a l’estació de Sabadell Sud els han aturat cinc minuts després d’informar per megafonia que un tren que circulava al davant s’havia avariat i que quan pensaven que tot anava bé s’han trobat amb el "cop sec" del xoc, en un moment en què encara hi havia poca llum i en una zona amb força boira. "Ningú entenia gaire bé què havia passat". Els viatgers que anaven drets s’han endut la pitjor part i hi ha hagut fèmurs trencats i diverses fractures. I, després, diu, els passatgers han respost amb serenitat, amb molta solidaritat els uns amb els altres.
El Sistema d'Emergències Mèdiques, que ha mobilitzat 23 ambulàncies, ha atès els passatgers a fora dels trens accidentats. Els Bombers també hi han enviat diverses dotacions més per ajudar a evacuar els passatgers, tot i que no n'hi ha hagut cap que hagi quedat atrapat a l'interior dels trens. Protecció Civil, per la seva part, ha activat el pla Ferrocat en estat d’alerta i ha habilitat el centre cívic del carrer Jaume Balmes per a l'atenció psicològica i l'acollida de persones afectades. Els Mossos d'Esquadra, que hi han enviat set dotacions, ja han obert la investigació sobre les possibles causes del xoc.
"Caldran totes les explicacions"
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha desitjat una ràpida recuperació als ferits i ha assegurat que seran necessàries totes les explicacions per part de Renfe, Adif i el govern espanyol. "Millorar el servei a Catalunya és urgent i inajornable", ha remarcat en una piulada. Per la seva banda, el conseller de Territori, Juli Fernàndez, s'ha desplaçat fins al lloc dels fets i ha subratllat que "els serveis d'emergència han respost de manera molt efectiva". Ha insistit que aquests episodis a Renfe "passen més sovint del que es voldria" però, tot i això, ha allargat la mà del Govern per "ser part de la solució i millorar el servei de Rodalies". El conseller també ha dit que el seu departament ha obert un expedient per "tenir informació de primera mà de Renfe" sobre l'estat de les investigacions. També des de l'Ajuntament de Barcelona, la segona tinent d'alcalde, Janet Sanz, ha demanat celeritat en les inversions de l'Estat per posar al dia la xarxa de Rodalies. "Hem d'exigir que estigui al centre de les polítiques de l'Estat", ha assegurat.
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, que avui era de visita a Catalunya, també ha anat a l'estació. No ha volgut especular sobre els motius de l'accident i ha dit que el millor és esperar l'anàlisi de les caixes negres dels trens. "El més important és no fer hipòtesis, ara el millor és esperar els resultats de la investigació", ha resumit la ministra. "Vull traslladar tranquil·litat –ha afegit–, els trens i el sistema funcionen bé, però de vegades no es poden evitar els accidents. I si calen mesures per millorar l’operativa dels nostres trens, doncs ho farem", ha conclòs.
Com pot ser que xoquin dos trens?
Segons les explicacions de la ministra, l'accident ha passat mentre un dels trens estava aturat a l'estació i el segon, el que ha impactat per darrere, estava fent "una maniobra de frenada amb marxa a la vista", que és una manera de procedir "que es fa sovint" i que es considera "una maniobra segura". Tant l'operadora Renfe com la gestora de les infraestructures, Adif, mantenen que estan investigant què pot haver passat just abans de la col·lisió, per aclarir les causes de l'accident. Fonts ferroviàries consultades per l'ARA, però, apunten tres hipòtesis.
Les dues primeres hipòtesis vincularien l'accident amb una possible fallada tècnica, ja sigui de la infraestructura, com ara del sistema de senyalització (que hagi provocat algun error o una falta d'avís per al maquinista) o bé una incidència en el sistema de frenada del mateix tren. Una tercera hipòtesi s'encaminaria cap a un error humà. Fonts pròximes a Adif assenyalen que "en aquest tram, els senyals entre estacions són permissius". Això vol dir que les indicacions són orientatives, però no necessàriament impliquen perill, sempre que el tren freni i reprengui la seva marxa a una velocitat molt lenta "que li permeti frenar davant de qualsevol obstacle a distància de visibilitat".