¿L'AP-7 a 110 km/h?, una decisió pendent de la DGT
El Servei Català de Trànsit preveu reforçar el control a la via i posar-hi més radars per reduir la sinistralitat
BarcelonaLes persones que han mort a l'AP-7 el 2022 ja s'eleven a 13. Per tal de "dominar" aquesta situació, i coincidint amb el pont de la segona Pasqua, el Servei Català de Trànsit (SCT) ha posat en marxa un pla d'actuació que s'intensificarà en les pròximes setmanes. Les mesures inclouen més radars, estàtics i dinàmics; un reforç de la inspecció des de l'helicòpter, i més controls específics a vehicles com els de transport de mercaderies i de viatgers.
L'acció més significativa que es vol adoptar, però, és la reducció del límit de velocitat a l'AP-7 a 110 km/h. "Demanem a la direcció general de Trànsit (DGT), ja que nosaltres no som els titulars de la via, que valori i revisi aquesta mesura. Les vies alliberades de peatges tenen unes condicions diferents de les que tenien abans", explica Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit. En aquest sentit, des que es van alliberar els peatges el setembre del 2021, s'ha constatat un augment de la mobilitat a la via. "Això, sumat a la falta d'efectius policials, ha fet augmentar la sinistralitat", diu el delegat de STOP Accidents Catalunya, Lilo Villasante.
La proposta de limitar la velocitat màxima de l'AP-7 –que Lamiel considera "adequada"– està especialment destinada a reduir les col·lisions per encalç, és a dir, quan un vehicle envesteix a un altre per la part posterior. "A causa dels excessos de velocitat aquests accidents poden ser molt dramàtics", diu el director del SCT.
Villasante valora favorablement la mesura: "Reduir la velocitat no és efectiu per reduir les víctimes, però sí pel que fa a la seva gravetat. La velocitat mata", defensa. "Tanmateix, Villasante considera que les mesures adoptades per reduir la sinistralitat són "insuficients" i reclama "més presència policial". "Fan falta efectius, tant humans com materials", reitera.
La mesura, però, de moment només ha estat "anunciada", i la reunió amb els responsables d'implementar-ho està prevista per a la setmana que ve. Per tant, no s'activarà immediatament, sinó que es preveu implementar-la a mitjà termini: "Hem de dissenyar ja les mesures que ens calen per al juliol, l'agost, el setembre i l'inici de tardor", diu Lamiel.
Control de saturació
El Servei Català de Trànsit espera una mobilitat elevada pel pont de la segona Pasqua, amb uns 480.000 vehicles que es mobilitzaran a l'àrea metropolitana de Barcelona durant l'operació sortida de divendres a la tarda i al llarg de dissabte al matí. A més, aquest cap de setmana té lloc el Gran Premi de Motociclisme al Circuit de Catalunya, que mobilitzarà uns 100.000 aficionats al llarg dels tres dies. Per això, l'SCT, conjuntament amb els Mossos d'Esquadra, desplegaran un "control de saturació".
Concretament, es faran més controls de velocitat, tant estàtics com dinàmics, al llarg de tota la via, i també d'específics a vehicles que tenen velocitats limitades, com el transport de mercaderies. Les altres mesures consisteixen en el reforç de la inspecció aèria per detectar possibles infraccions i controls integrals en vehicles de transport, per tal d'identificar conducció sota els efectes de l'alcohol o les drogues, així com per assegurar el compliment dels temps de conducció i de descans. També es posarà en marxa una campanya de comunicació per evitar que hi hagi "conductes irresponsables i per falta d'informació", diu Lamiel.