Un jutjat investiga els mètodes dels 'cobradors del frac' d'Endesa

Dos treballadors d'una agència de recobraments són investigats per fer-se passar per funcionaris i amenaçar una clienta deutora

Un treballador d'Endesa revisant un comptador

MartorellA Yolanda Peregrín se li va glaçar la sang quan el juny de l'any passat, durant una trucada telefònica, una dona que es va presentar com a "funcionària pública" d'un jutjat va anunciar-li que si no saldava el deute pendent amb l'elèctrica Endesa li serien embargats comptes i béns. Després de recuperar-se del primer impacte, la dona va demanar informació al jutjat per saber què l'esperava, amb la sorpresa que allà no hi constava cap ordre al seu nom: la suposada funcionària que deia pertànyer a una virtual unitat de "notificacions i embargaments" era en realitat una treballadora de DPS Consulting, un despatx d'advocats especialitzat en el cobrament d'impagaments que s'estava excedint en les seves funcions. Peregrín va presentar una querella per aquest cas i demà dijous dos dels treballadors de la consultoria -la dona que truca i un dels administradors- hauran de declarar com a investigats davant del jutjat d'instrucció número 5 de Barcelona per respondre als presumptes delictes d'usurpació de funcions públiques i de coaccions, segons l'Aliança contra la Pobresa Energètica.

Durant la trucada, la interlocutora de Peregrín es presenta en diverses ocasions com a funcionària de "l'Estat" i l'informa que passarà a notificar una "ordre judicial" per bloquejar-li tots els comptes dels quals és titular per evitar que pugui fer pagaments així com que l'amenaça de tallar-li els ingressos, tant del sou com d'eventuals prestacions socials. A més, també li comunica que passarà a "tallar la llum i precintar el comptador" per evitar així que cap altra companyia pugui donar-li servei. Peregrín va aconseguir enregistrar part de la conversa, i ara aquesta gravació serà una prova en la fase d'instrucció que s'ha obert, després que el jutjat acceptés la querella a finals de l'any passat. "Em van tractar pitjor que a una delinqüent", explica aquesta dona, que quedava protegida pel certificat de vulnerabilitat dels serveis socials de Cubelles. El deute reclamat és d'uns 2.300 euros. Tot i no haver estat satisfet, Endesa no ha tallat el subministrament elèctric al domicili.

Per la seva banda, fonts d'Endesa han explicat que quan van tenir coneixement d'aquest tipus de pràctiques per part de la consultoria van portar el cas a la Fiscalia perquè creuen que no "s'adeqüen a les pràctiques i codi deontològic" de la companyia i asseguren que mentre estigui obert el procediment judicial estaran "vigilants i col·laborant". Per contra, l'elèctrica no ha clarificat si a hores d'ara encara continua derivant la cartera de clients amb factures pendents a DPS, que en el seu web corporatiu l'assenyala com un dels seus clients. La consultora no ha respost a la demanda d'aquest diari.

No obstant això, per a l'Aliança contra la Pobresa Energètica, Endesa no es pot desentendre del comportament d'empreses subcontractades i reafirma que, al confiar-los els seus serveis n'és responsable per acció o omissió i, en tot cas, insisteix que els suposats assetjaments a què aquestes agències cobradores sotmeten els clients que no poden fer front a les factures no és nova, ja que es va denunciar fa tres anys davant del Síndic de Greuges, que el 2018 ja va qualificar d""irregulars i èticament inacceptables" els mètodes que fan servir aquests cobradors del frac de subministraments i va aconsellar a les grans companyies a encarregar-se elles mateixes de reclamar el deute generat per la seva clientela, tenint especial cura de les llars vulnerables.

stats