Sentència polèmica: un jutge qüestiona les multes anticovid de Barcelona
Posa en dubte les competències de l’Ajuntament i la falta de descripció de la sanció per no dur la mascareta
BarcelonaUna lliçó de la pandèmia serà que caldrà revisar la cobertura legal de les mesures que s’apliquen per contenir el virus. Primer va ser el Tribunal Constitucional, que va tombar el confinament domiciliari i per això les administracions van anunciar la devolució de les multes del primer estat d’alarma –el departament d’Interior ja fa mesos que torna els diners amb interessos de les que van posar els Mossos d’Esquadra–. Però les sancions per incomplir les restriccions anticovid després del primer estat d’alarma, des del juny del 2020 fins ara, també estan en qüestió, almenys les de l’Ajuntament de Barcelona –les denunciades per la Guàrdia Urbana–. Així ho pensa un jutge de la ciutat, que ha anul·lat una multa de 100 euros per no dur la mascareta per la falta de descripció de la infracció i perquè posa en dubte les competències del consistori. Aquest últim extrem, però, obre un debat sense consens.
La sentència, a la qual ha tingut accés l’ARA, és del jutjat contenciós administratiu número 14 de Barcelona, es va dictar a finals de maig i és ferma –no es pot recórrer–. El jutge Manuel Alcover ha acceptat el recurs que va presentar l’advocat Jaume Cornudella contra la sanció que la Guàrdia Urbana va posar a un home el 13 d’abril de l’any passat a la tarda al carrer Hospital, quan s’aplicava el segon estat d’alarma amb el toc de queda nocturn i s’havia de portar la mascareta. Els agents van denunciar-lo per “l’incompliment de l’obligació de l’ús de la mascareta o l’ús inadequat d’aquesta”, però el magistrat diu que en la descripció de la multa “no queda clar si era a la via pública, en un establiment obert al públic o en algun immoble particular” de la direcció anotada.
Aquest és un argument que l’advocat va aportar: la falta de concreció. “És evident que no estem davant d’una descripció de fets prou precisa”, adverteix el jutge, que explica que la infracció podria ser per no dur la mascareta, portar-la mal col·locada o per utilitzar una mascareta no autoritzada, “però no per l’incompliment d’una norma”. Per això insisteix que la descripció no és prou clara i que l’Ajuntament ho hauria d’indicar perquè si no “causa indefensió”. El magistrat també entra en un altre aspecte que va al·legar el lletrat, que són les competències del consistori per tramitar les sancions anticovid. Aquesta potestat es va atorgar a l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) quan la Generalitat va aprovar el decret llei 30/2020 per regular les multes de la pandèmia. Unes competències que l’ASPB va delegar a l’Ajuntament, però el jutge creu que no es va fer bé.
L’ASPB va fer un decret el juliol del 2020 que donava les competències de les sancions anticovid al consistori. Tanmateix, el magistrat –com va apuntar l’advocat– considera que l’Ajuntament “no es pot acollir a aquesta argumentació” perquè el decret llei del Govern que ho regula es va aprovar un mes després, a l’agost. Per això interpreta que l’ASPB, quan va delegar les competències, no ho podia fer perquè aleshores encara “no existien”. Una qüestió que, sumada a la falta de descripció de la multa, provoca que el jutge declari “la nul·litat” de la infracció de 100 euros, que el consistori haurà de tornar al sancionat amb interessos malgrat que ningú haurà de pagar les costes judicials d’aquest procés.
Una porta oberta a reclamar?
“Com que la sentència no es pot recórrer, pot utilitzar-se com a precedent”, explica el lletrat. Per tant, segons Cornudella, pot obrir la porta a altres multats per la Guàrdia Urbana –a través de l’Ajuntament de Barcelona– per les mesures anticovid. L’advocat opina que poden reclamar l’import, encara que ja l’hagin pagat, perquè el jutjat conclou que el consistori no tenia les competències per sancionar en aquesta matèria. Fonts municipals consultades per l’ARA no volen valorar la sentència i es limiten a dir que des de l’Ajuntament han tramitat gairebé 60.000 denúncies des de la fi del primer estat d’alarma fins ara.
Però la sentència no convenç a tothom. El professor de dret administratiu de la Universitat de Girona (UdG) Josep Maria Aguirre considera que l’ASPB estava emparada per multar en matèria de salut pública abans que existís el covid, gràcies a la llei catalana 5/2019. “És veritat que el decret llei de l’agost del 2020 torna a parlar de les competències de l’ASPB, però anteriorment ja les tenia”, justifica Aguirre, que pensa que seria més rellevant si no hi hagués aquesta normativa prèvia perquè llavors totes les sancions podrien ser nul·les. Tot i això, el professor destaca el fet que la sentència evidenciï que “no es poden fer multes com xurros” perquè cal detallar quina infracció s’ha comès.