El cas d'un mercant rus que va matar dos pescadors es tanca amb penes mínimes
El patró de l'embarcació que va enfonsar el pesquer accepta dos anys de presó i el propietari de la barca pagarà una multa
BarcelonaEl 20 de març del 2017, cap a un quart de quatre de la tarda, el mercant rus MID Volga 2 sortia del port de Barcelona. L'estat de la mar i la visibilitat eren bones i feia bon temps. Quan ja feia tres minuts que estava en marxa, el capità va girar 45 graus a babord (a l'esquerra) per posar rumb cap a Sardenya i després dirigir-se a Alexandria (Egipte). Després li va deixar el comandament de la nau al primer oficial, que poc després d'agafar el timó es va adonar que tenien davant seu –a la dreta– el pesquer El Fairell, que es dirigia al moll de Pescadors. El rumb de les dues naus era el mateix, però la petita embarcació tenia prioritat. Així i tot, el mercant va mantenir la direcció i la velocitat, i només en l'últim moment va fer sonar les alarmes acústiques i va fer una maniobra d'evasió cap a l'esquerra. La col·lisió va enfonsar el pesquer. Dos pescadors van morir ofegats, mentre que un tercer i el patró van sobreviure. Sis anys després, aquest dimarts s'ha celebrat el judici: el pilot del mercant i el patró i amo del pesquer han acceptat una condemna per homicidi imprudent, després d'arribar a un pacte amb les acusacions.
L'oficial rus –que va estar una setmana preventivament a la presó i en va sortir després de pagar una fiança de 50.000 euros– ha acceptat dos anys de presó, que probablement no haurà de complir entre reixes, per dos homicidis per imprudència professional greu, i durant tres anys tindrà prohibit navegar per aigües espanyoles. Pel que fa al patró del pesquer –que des del moment de l'accident té reconeguda una incapacitat total permanent–, ha acceptat una multa d'uns 450 euros per una imprudència menys greu. Ara la sentència haurà de fixar les indemnitzacions: acusacions i defenses han pactat que els familiars dels dos pescadors morts rebin uns 800.000 euros en total i el mariner supervivent, 9.500. En canvi, el patró del pesquer no ha acceptat els 17.700 euros que proposava la Fiscalia. També s'haurà de dirimir la quantitat que s'ha de rescabalar per l'enfonsament del pesquer i la finalització del negoci que proporcionava l'embarcació.
Responsabilitat compartida
Al judici ha declarat el capità del Servei Marítim de la Guàrdia Civil a Barcelona, la coordinadora de seguretat i inspecció marítima de la Capitania Marítima de Barcelona, un capità de la marina mercant i el secretari de la comissió d'investigació de l'accident, que han conclòs que la culpa de la col·lisió va ser de les dues embarcacions, tot i que en diferent mesura. Els pèrits han atribuït entre un 60% i un 70% de responsabilitat al mercant rus per no haver seguit la normativa internacional, no donar prioritat al pesquer i no haver maniobrat abans per evitar el xoc. La resta seria del pesquer, per no haver vigilat prou la trajectòria del mercant. En aquest sentit, es considera que la vigilància de l'oficial rus va ser "molt deficient" però que la de l'amo del pesquer va ser pràcticament nul·la fins a l'últim moment.
La investigació pericial de l'accident va concloure que si el mercant rus hagués iniciat la maniobra d'evasió cinc minuts abans hauria evitat l'impacte, que tampoc s'hauria produït si les dues embarcacions haguessin canviat el rumb entre dos i tres minuts abans de la col·lisió. La Fiscalia no acusava el patró del pesquer i demanava fins a quatre anys de presó i sis d'inhabilitació a l'oficial del vaixell rus, el doble de la condemna que finalment se li ha imposat.