Aturen un concurs dels Bombers perquè afavoria una empresa investigada

Iturri va fer una oferta “desproporcionada” per obtenir el contracte de manteniment, diu Interior

Quatre vehicles dels Bombers al fons de la imatge, amb un bomber a primer pla.
08/02/2022
3 min

BarcelonaEl serial pel servei de manteniment dels vehicles dels Bombers de la Generalitat continua. Mentre el jutjat d’instrucció 14 de Barcelona manté la investigació per presumpta corrupció, el departament d’Interior ha aturat el nou concurs que volia arreglar les irregularitats del passat. Segons ha pogut confirmar l’ARA, la conselleria ha anunciat que el contracte –que estava a la fase de licitació i encara no s’havia adjudicat– queda en via morta per l’oferta que ha presentat Iturri, l’empresa que fins ara sempre ha prestat aquest servei i que la jutge també investiga. Interior diu que Iturri ha fet una proposta "desproporcionada" que suposa un "desequilibri" i que pot ser decisiva per obtenir el contracte.

Quan ERC va arribar al departament a finals de maig, una de les primeres decisions va ser posar fi al contracte amb Iturri pel manteniment dels vehicles dels Bombers. Durant el traspàs de la cartera, l’aleshores conseller d’Interior, Miquel Sàmper, va informar que acabaven de portar a la Fiscalia un expedient intern que alertava d’un recàrrec del 2% en aquest servei. Però com que s’havia de garantir el manteniment de la flota dels Bombers, el departament de Joan Ignasi Elena va adjudicar quatre contractes d’urgència –tres dels quals van anar a parar a Iturri– mentre es treballava per fer un nou concurs. A l’octubre es va treure a licitació el contracte per fer el manteniment d’aquest any amb un pressupost de 4,8 milions d’euros.

Però mentre el concurs es tramitava, la jutge també va imputar set càrrecs i excàrrecs de la cúpula dels Bombers i de la mateixa Iturri pel cas del manteniment dels vehicles. Alguns dels investigats són els que van redactar els plecs del concurs per adjudicar el manteniment d’aquest any i això va generar recels a Interior. El departament ja va decidir fa una setmana apartar els bombers investigats perquè deixin de participar en la gestió dels contractes de manteniment i va admetre que es plantejava aturar el nou concurs, cosa que finalment ha passat perquè, segons fonts d’Interior, es vol "evitar qualsevol sospita".

Tot i això, la resolució que anuncia que s’atura el concurs –firmada pel secretari general d’Interior, Oriol Amorós– carrega contra l’oferta d’Iturri. Al concurs s’hi havien presentat dues empreses més. La conselleria considera inflat el nombre de tallers propis o concertats que Iturri ofereix: "És desproporcionat i no correspon, en cap cas, a un comportament normal en relació a les xarxes de tallers de reparació existents a Catalunya", consta al text. Segons Interior, la xifra de tallers d’Iturri –que no es concreta– "no correspon a una necessitat real de protecció del servei de manteniment" perquè "es pot cobrir realment amb una quantitat molt menor".

A més, quan s’utilitza aquest nombre de tallers per calcular la millor oferta, això provoca "una dispersió" entre les puntuacions de les empreses que s’han presentat al concurs i encara es "magnifica" més "l’efecte distorsionador" de la proposta d’Iturri. Interior conclou que "hi ha indicis suficients" per considerar que aquest càlcul –previst a les bases del concurs– sumat a la xifra de tallers "fa aparèixer un biaix en el resultat" per adjudicar el contracte "que podria afavorir un licitador concret". Tanmateix, el departament justifica que "aquest efecte combinat és indetectable" quan es revisen els plecs del concurs perquè "no sembla un factor de discriminació", però ho veu "una infracció".

Un contracte més diferent

Amb tot aquest argumentari, la conselleria atura el concurs que havia posat en marxa fa només uns mesos per adjudicar el manteniment dels vehicles dels Bombers. Fonts d’Interior precisen que no és clar que ara es torni a treure una nova licitació similar perquè estudien altres opcions per a aquest servei, que està sota la lupa judicial, per fer un contracte que sigui diferent.

Però mentre no tira endavant aquest concurs, Iturri ha de continuar encarregant-se del manteniment dels vehicles perquè és l’última empresa que tenia el contracte. Són uns serveis mínims que, segons va avançar La Vanguardia, no s’acaben de complir perquè Iturri ha deixat de passar l’ITV dels camions. Fonts d’Interior diuen que ara han donat l’ordre als parcs que assumeixin la gestió de passar l’ITV dels camions –per garantir que els puguin utilitzar– davant la negativa de l’empresa a fer-ho.

stats