Josep Rull, obert a canviar els horaris de Renfe per ser més puntuals
L'ARA ha tingut accés a la carta en què el Govern li diu a Adif que només allargarà els horaris si hi ha calendari precís d'obres per recuperar els temps que es perdin, i li reclama una reunió urgent
BarcelonaLa queixa principal dels usuaris dels trens de Rodalies i Regionals de Renfe –ara tot s’anomena Rodalies– és la impuntualitat. Els retards, tal com va explicar aquest diari fa dues setmanes, es deuen a molts factors, però els més importants són culpa de les limitacions de velocitat en alguns trams per motius de seguretat i d’altres per falta d’inversió d’Adif en la infraestructura, o desídia per reparar incidències. Doncs, per primer cop, el Govern està disposat a acceptar la petició d’Adif de modificar els horaris, és a dir, allargar-los, per adaptar-se a la realitat actual. L’ARA ha tingut accés a la carta –amb data del 19 d’abril– que el número dos de la conselleria de Territori i Sostenibilitat, Ricard Font (secretari d’Infraestructures i Mobilitat) ha enviat al president d’Adif, Gonzalo Ferre, en resposta a la que aquest li va enviar el 7 d’abril.
“Podem estar disposats a estudiar una modificació d’horaris que introdueixi més temps en els recorreguts dels serveis oferts als ciutadans sempre que aquesta actuació estigui plenament justificada i, en tot cas, condicionada a un calendari concret, cert i creïble d’actuacions [...] i que corregint el mal estat de la infraestructura es permeti recuperar de manera ràpida els temps de viatge que s’oferien als usuaris dels serveis de Rodalies de Catalunya [...]”, diu Ricard Font a la carta, en la qual li demana una reunió urgent de la comissió tècnica, integrada per Foment, Adif, Renfe i la Generalitat, per analitzar “una proposta de nous horaris amb detall i rigor”.
Aquest és el primer cop que el Govern s’obre a modificar els horaris dels trens de Renfe per millorar la seva puntualitat, ja que fins ara sempre s’havia negat a totes les peticions d’Adif en aquest sentit. Segons va explicar el gestor d’infraestructures a aquest diari, fa un any i mig que li demanen a la Generalitat que adapti els horaris oficials als horaris reals, i el darrer cop que ho va fer va ser amb la carta que Gonzalo Ferre va enviar al conseller Josep Rull el 7 d’abril. La resposta de Territori, fins ara, era que canviar els horaris era com acceptar normalitzar una situació que era competència d’Adif i que era aquesta qui l'havia corregir.
Tal com va explicar l’ARA en un reportatge publicat el 12 d’abril, moltes de les limitacions de velocitat que hi ha repartides per la xarxa ferroviària no es deuen a incidències no reparades per Adif –les limitacions temporals (LTV)–, sinó a modificacions de velocitat imposades per seguretat arran de l’accident de l’Alvia de Santiago el 24 d’abril de 2013. Aquella tragèdia, provocada perquè el maquinista es va despistar i va entrar massa ràpid en el revolt d’Angrois, va fer que des de llavors, en tots els canvis significatius de velocitat (CSV), superiors a 30 km/h, els maquinistes han de reduir la velocitat molt abans del revolt, sovint un o dos quilòmetres abans. Això ha fet que un mateix trajecte ara es faci més lent que abans, i per tant, no pugui complir els horaris, si no es canvien.
L’ARA va pujar a la cabina d’un R16 Barcelona-Tortosa i va comprovar que el maquinista té un full que li indica els temps de pas oficials per cada estació, i al costat el temps que perdrà en cada tram per culpa de les limitacions de velocitat. A la R16, el maquinista ja sap d’entrada que perdrà 14 minuts sobre l’horari oficial, a banda d’altres problemes que es vagi trobant pel camí.
A la carta que firma el secretari d’Infraestructures, Ricard Font, dirigida al president d’Adif, li recrimina que en el seu escrit barregi els retards provocats per actes vandàlics amb els provocats per deficiències de la infraestructura. Font també li demana que li expliqui quin és el “pla addicional” que cita Ferre que permetrà recuperar els horaris previs a la implantació de les CSV de seguretat després de Santiago.