President de la Societat Nova Geogràfica

Jordi Llompart: “El viatge ens hauria d’aportar molt més que no pas una fotografia”

Jordi Llompart, nou director de la Nova Societat Geografica de Catalunya
2 min

La Societat Nova Geogràfica, una entitat que es defineix, segons els seus promotors, per “la passió pel viatge” i la promoció del coneixement que va més enllà de l’interès acadèmic, es va presentar públicament dijous a la tarda, al Born Centre de Cultura i Memòria de Barcelona. Jordi Llompart, periodista i productor de cinema documental, i president de l’entitat, veu la Societat com una actualització al segle XXI respecte d’aquelles grans organitzacions amb mirada colonialista nascudes al segle XIX.

Què és la Societat Nova Geogràfica?

— Som un grup de gent de diversos àmbits (periodistes, enginyers, arquitectes, naturalistes, arqueòlegs...) que sentim passió pel viatge i el coneixement. Tot i néixer el juliol del 2019, la pandèmia ens ha impedit presentar-nos públicament fins ara.

Què pot aportar una nova societat geogràfica?

— Les grans societats del segle XIX, les conegudes per tothom, van néixer marcades per l’exploració geogràfica com a instrument per a la dominació colonial, econòmica o política. Res a veure amb l’actualitat. L’objectiu de Nova Geogràfica és promoure el coneixement de la geografia humana, cultural i mediambiental de Catalunya i el món.

Com es traslladen aquests objectius a la realitat?

— Tenim programada una travessa al setembre de la Vall d’Aran al Cap de Creus. Volem que els participants aprenguin la realitat dels Pirineus i de quina manera s’està transformant. Com han evolucionat els seus pobles, el seu paisatge, la seva biodiversitat o com està rebent els efectes del canvi climàtic. Més enllà de la travessa, hi ha l’oportunitat de generar coneixement i divulgar-lo.

També teniu prevista una activitat al delta de l’Ebre.

— En aquest cas volem explicar la problemàtica ambiental del delta a través d’una pel·lícula documental. Volem transmetre el nostre ideari de compromís per la cultura, els valors humans i de respecte a la natura.

Qui hi participarà?

— Els nostres socis i amics, que en cap cas no som ni gent rica ni formem part de cap elit. Som una societat molt transversal i diversa. També qui té curiositat pel coneixement sense necessitat de ser acadèmic. L’espectre és molt ampli.

Units sobretot per la geografia humana.

— La geografia física ens és insuficient. Coneixem el món de sobres, cada pam del planeta està fotografiat. No passa el mateix amb la cultura, les emocions o la dignitat de les persones.

En aquest món tan global, però, tothom viatja.

— Viatjar o fer turisme és avui un element de consum. S’imposa una reflexió sobre què té sentit i què no en té, quina petjada ecològica deixem amb aquesta manera de fer.

Cal repensar el model turístic?

— No és el nostre debat. En tot cas, està clar que el viatge ens hauria d’aportar més que una simple fotografia.

Potser un punt acadèmic?

— No, la nostra vocació és divulgativa, aspirem a ser com una petita National Geographic en el sentit de generar i divulgar coneixement.

Res que s’assembli a un safari?

— Tot canvia. Hi ha coses que formen part del passat i és allà on s’han de quedar. S’està estenent una consciència arreu del món que el contacte amb la natura l’hem de fer millor. Podem anar a caçar fotos, però també a connectar amb els llocs, les gents i els paisatges que visitem. Fer només de passavolant no té sentit.

stats