Foment revisarà els projectes de construcció i reforma de més de 20 estacions de tren
La ministra Pastor obre la porta a tancar línies i estacions amb pocs viatgers
MadridLa ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat aquest dimarts que abans del 31 març del 2013 el seu departament té previst presentar un pla de racionalització d'estacions de tren en col·laboració amb ajuntaments i comunitats autònomes. Això suposarà la revisió dels projectes de construcció o reforma de 24 estacions −que no ha especificat, però que ha dit que serien la majoria d'AVE− i que en conjunt sumen un pressupost total de 700 milions d'euros.
En la intervenció que ha fet en un esmorzar informatiu, Pastor ha dit que l'objectiu és "posar les inversions necessàries" i evitar "no passar després la vergonya de tenir enormes estacions de tren buides". "Eficiència és tenir un transport que no contamini i que permeti recórrer 500 quilòmetres en menys de tres hores com és l'AVE. Això és eficient i rendible. El que no és eficient és que aquesta línia tingui estacions que costin 200 milions d'euros", ha afegit.
La ministra també ha anunciat que abans de finals d'aquest any es definiran les anomenades obligacions de servei públic ferroviari de les línies regionals i de mitja distància. És a dir, quines línies són imprescindibles o bé poden ser substituïdes per un transport alternatiu, com l'autobús, cosa que podria suposar el tancament d'algunes estacions. De fet, Pastor ha explicat que hi ha línies ferroviàries en què l'ocupació és inferior al 10% i que s'han comptabilitzat 170 estacions que tenien un, dos o cap viatger al dia.
Durant la intervenció, ha assegurat que el nou model de gestió ferroviària pretén que a Espanya hi hagi més operadors, revaloritzar Renfe, racionalitzar l'oferta de serveis, ampliar l'accés dels ciutadans a un servei a preus raonables i garantir un sistema de transport de mercaderies que no doni pèrdues cada any. "No es pot subvencionar ni el transport de mercaderies ni l'alta velocitat", ha dit.