Desconcert a l'estació de Sants: "Però, on va aquest tren?"

Després d'un matí de males cares i corredisses, la situació s'està normalitzant però s'arrosseguen els retards

Usuaris de Renfe afectats per l'avaria generalitzada reclamen la devolució de l'import del seu bitllet a l'estació de Sants / MANOLO GARCÍA
Maria Ortega
21/05/2015
2 min

Estació de Sants"Jo pujo i si em trobo a Vilanova ja m'espavilaré". Són les paraules de resignació de la Montserrat Vilaplana que aquest matí de dimecres a dos quarts de nou del matí ha arribat a l'Estació de Sants per agafar el tren cap a Cubelles. A les deu, encara era a l'andana mirant amb desconcert unes pantalles informatives plenes de trens i hores que no coincidien per res amb la realitat. La incidència que ha aturat del tot la circulació de trens a Rodalies i Regionals a primera hora està condicionant els horaris durant tot el matí d'aquest dijous i, per la megafonia de l'estació, s'avisa els usuaris que la informació vàlida és la que porten els trens als laterals i al frontal i no la de les pantalles. "Jo veig que ha arribat un tren que no és el que esperava i ara ningú em diu si aquest em portarà o no a Cubelles perquè allà no hi paren tots", lamentava Vilaplana mentre buscava, sense èxit, algú a qui adreçar tots els seus dubtes: "Però, aquest tren on va?". Silenci.

Un grup d'estudiants alemanys, a la mateixa hora, mirava desconcertat les pantalles. El seu vol cap a Stuttgart surt a les dotze del migdia i, a les 10:15, estaven a l'andana intentant saber si algun tren els acostaria a l'aeroport. Sorpresos per la presència de mitjans començaven a entendre que alguna cosa havia fallat aquest matí a la xarxa de trens. Al seu costat, el Miguel, que és maquinista, esperava que arribés el tren que ha de conduir. Al matí l'han avisat de la incidència i en comptes d'anar a buscar el tren a l'Estació de França, l'han convocat, més tard, a Sants. "Quan cau el Centre de Control de Trànsit ja no saps res, et truquen i et pregunten on ets", explicava, mentre anava controlant les vies per veure si per alguna arribava el tren que esperava el seu relleu.

I, mentrestant, al vestíbul: corredisses i males cares. Després de la incidència, alguns usuaris arribaven, finalment, a destí amb fins a una hora de retard i reclamant l'import del seu bitllet. "No ens han informat de res", protestava indignada l'Olga Vázquez, que esperava el tren a les 7:05 a Altafulla i ha arribat a Sants passades les nou.

Més resignació mostrava la Sònia Barreiro, que també feia tard a treballar. Diu que ahir, amb la pluja, els trens acumulaven encara més retards. "És trist però el que ha passat avui ja no és extraordinari", lamentava. El seu tren, a Gavà, ha passat aquest dijous amb deu minuts de retard. "Una mica com sempre", es queixava i feia broma: "A mi el que em fa por és pensar el que passarà el dia que nevi".

Alguns usuaris, com la Laia Roig, han estat de sort i han arribat a l'estació d'origen en el moment en què es restablia el servei, però es queixaven, això sí, de l'efecte llauna de sardines. D'altres han viscut llargues esperes a l'estació o dins del tren. I passades les nou del matí, el que més se sentia a Sants era "Devolució?". Al taulell, quan anaven arribant els trens, no paraven. Alguns usuaris s'hi acostaven més per entendre què passava que per reclamar el bitllet: "És que no entenc res", es lamentava una noia al taulell envoltada de periodistes. El desconcert ja forma part del dia a dia de Rodalies. Avui hi ha tornat.

stats