Impuls final al túnel de la plaça de les Glòries de Barcelona

L'Ajuntament ha completat el 85% de les obres de la infraestructura que ha d'entrar en funcionament al setembre

Vista de l'estat actual de l'interior del túnel de les Glòries de Barcelona.
Clara López Alcaide
22/04/2021
3 min

Les obres del túnel de les Glòries, la infraestructura que ha de soterrar el trànsit de la Gran Via, encaren la seva recta final. L'Ajuntament de Barcelona ha completat un 85% dels treballs i l'objectiu és que el túnel de sortida de la ciutat –en sentit Besòs– comenci funcionar al setembre, i que el túnel d'entrada –en sentit Llobregat– ho faci entre finals de novembre i principis de desembre. D'aquesta manera, es culminarà una obra que va començar el 2015 i que ha patit diversos entrebancs: des de retards i sobrecostos a l'aturada total dels treballs durant dos mesos pel confinament. "Ja podem veure i concretar la llum al final del túnel", ha dit la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, en una visita a les obres on per primer cop s'ha pogut veure com avança la infraestructura.

Al gener es va acabar d'excavar el túnel viari, que ja connecta els dos extrems del seu recorregut –el carrer Castillejos i la rambla del Poblenou–, i actualment els treballs se centren en els acabats, que inclouen els prismes de serveis, el formigó del paviment i les voreres que recorreran els 957 metres de llargada del túnel. Pel que fa a les instal·lacions, s'estan ultimant les sales tècniques, les canonades antiincendis i el cablejat. També s'està acabant de col·locar el fals sostre i s'estan pintant les sortides d'emergència.

Actualment hi ha una mitjana mensual de 150 persones treballant a l'obra.

Una reivindicació veïnal

El túnel és tan sols una part de tot projecte del govern de Colau per transformar la plaça de les Glòries, però també una de les més importants. Soterrar el pas dels vehicles per la Gran Via permetrà avançar en la urbanització d'aquest espai. "Aquí no estem presentant un túnel, estem presentant un missatge de futur: que la ciutat i la superilla avancen", ha dit l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, durant la visita d'aquest dijous. Colau ha remarcat que amb la construcció del túnel es fa "un pas de gegant" acabant una "obra històrica", que també és una reivindicació veïnal.

Al seu torn, els veïns celebren la construcció d'un túnel que "ha costat molts anys", però insisteixen que l'obra encara no està acabada i demanen al consistori la "urbanització definitiva del tram de Gran Via entre Badajoz i la rambla del Poblenou". "Els veïns i veïnes no estem a favor de xarxes amb uns grans costos, volem una ciutat per viure-hi. S'han fet passos, però encara queda molt per caminar", ha reivindicat el vocal de l'Associació de Veïns del Poblenou, Jaume Badenes. L'Ajuntament preveu destinar l'espai alliberat a construir-hi zones verdes, habitatge assequible i equipaments municipals.

L'obra "més complexa"

El túnel de les Glòries és l'obra "més complexa" que ha portat a terme l'Ajuntament de Barcelona. Per soterrar el trànsit de la Gran Via, una de les principals vies d'accés i sortida a la ciutat, han hagut de passar per sota de quatre infraestructures ferroviàries que travessen la plaça de les Glòries: la L1 del metro, el túnel de la R1, el de la R3 i la R4 i el de la línia R2 Sud de Rodalies. Cal recordar que les obres d'aquesta gran infraestructura van començar el 2015 i van ser redissenyades el 2017 després que una auditoria hi detectés endarreriments i sobrecostos i que el govern de Colau decidís aturar-les.

Una de les entrades al túnel de les Glòries de Barcelona.
stats