L'empresa cobradora d'Endesa, a judici per estafa i coaccions
Una treballadora es va fer passar per una funcionària judicial i va amenaçar d'embargar els comptes a una família vulnerable
BarcelonaL'empresa cobradora d'Endesa, DPS Consulting, haurà de respondre davant la justícia pels seus mètodes a l'hora de reclamar factures impagades. La denúncia d'una clienta va ser admesa a tràmit el desembre del 2020 i ara, un cop finalitzada la investigació del cas, l'Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) juntament amb Arrels Advocats (que defensen la clienta) s'han presentat com a acusació i demanen penes de fins a dos anys de presó per a tres membres d'aquest bufet d'impagaments: la treballadora que va fer la trucada i dos directius. Els acusen d'un delicte d’estafa en grau de temptativa, coaccions i usurpació de funcions públiques, perquè la cobradora es va fer passar per una funcionària dels jutjats i va amenaçar d'embargar els comptes de la clienta d'Endesa –considerada com a vulnerable– si no pagava les factures pendents.
Els fets es remunten al 2020, quan la Yolanda va rebre la trucada d'una treballadora de DPS Consulting (també coneguda com a Pares-Seixas Advocats) fent-se passar per una funcionària de l'administració de justícia. En l'àudio informa la clienta que si no paga els deutes abans de dues setmanes li embargaran els comptes. Durant la investigació del cas, la treballadora va aportar proves "clau" segons l'APE, com ara el guió que li facilitava l'empresa per trucar als clients i reclamar els deutes.
A continuació reproduïm la gravació de la trucada que va rebre la Yolanda i que va fer pública l'APE:
Segons explica l'APE, durant la investigació la treballadora també va deixar clar que els empleats d'aquest bufet d'impagaments estan subjectes a un sistema de bonificació i penalització en funció del compliment dels objectius econòmics establerts. "Queda palès que aquest tipus d’engany telefònic constitueix una pràctica deliberada del gabinet, orquestrada per la seva directiva", argumenta l'associació, que també apunta que es reclamaven fins i tot quantitats de deutes prescrits.
Endesa també va denunciar la treballadora
Quan es va destapar el cas, a finals del 2020, fonts d'Endesa van explicar a l'ARA que ells també van portar el cas a la Fiscalia perquè van considerar que els mètodes denunciats no "s'adeqüen a les pràctiques i el codi deontològic" de la companyia. També van obrir una auditoria interna. Tot i això, la companyia –que no va tallar el subministrament a la Yolanda, perquè era una persona vulnerable– va continuar treballant amb DPS, ja que considera que l'empresa "ja va depurar responsabilitats". A més, l'elèctrica assegura que l'auditoria interna va concloure que no es podia demostrar que els directius de DPS fomentessin aquestes pràctiques. Ara, però, Endesa remarca que seguirà atenta al procés judicial per prendre noves decisions en cas que fos necessari.
Per la seva banda, l'APE manté que "el cas de la Yolanda no és aïllat" sinó que forma part de les estratègies habituals de les companyies cobradores per reclamar els deutes, un "assetjament", diuen, que es manté tot i que la llei contra la pobresa energètica protegeix les famílies vulnerables de patir talls malgrat els impagaments.