DANA al País Valencià

Guia dels codis per al rescat de la DANA al País Valencià

Una fusta clavada al fang indica perill i una lletra pintada en un vehicle vol dir que ja ha estat revisat

ValènciaLa tragèdia que va provocar la DANA al País Valencià ha mobilitzat milers de treballadors i milers de soldats i policies de diferents cossos policials. Sobre el terreny hi ha guàrdies civils, policies locals, agents de la Policia Nacional, Mossos d'Esquadra, Ertzaintza i també Bombers, personal de Protecció Civil, conductors de grues i de camions... I encara cal sumar-hi els milers de joves voluntaris que cada dia estan ajudant els veïns dels pobles més castigats o que venen a portar aliments. L'organització de col·lectius tan diferents i tan nombrosos que no estan acostumats a treballar plegats ha estat tot un repte i entre ells han creat alguns codis i alguns senyals amb la intenció de facilitar una mica la feina. En alguns casos, aquests codis han funcionat molt bé, però en d'altres han estat un autèntic fracàs.

1.
El marcatge dels cotxes

Per què hi ha tantes lletres als vehicles?

Tots els municipis afectats per la DANA estan plens de vehicles destrossats. N'hi ha per les rieres, pels camps, pels carrers, sobre les voreres i també als aparcaments subterranis. Tots aquests vehicles s'han de retirar, però abans cal comprovar si a l'interior hi ha alguna persona morta. L'any 1991 les Nacions Unides van crear el Grup Consultor de Recerca i Rescat Internacional (Insarag) per millorar el funcionament del rescat en nuclis urbans i per crear un sistema que facilités la coordinació internacional, ja que quan es produeixen aquestes desgràcies (terratrèmols, riuades...) acostumen a mobilitzar-se efectius de diferents països. Aquest grup va crear, entre altres directrius, un sistema internacional per marcar els llocs on es poden trobar víctimes. Per exemple, una C vol dir que està net (de l'anglès clean), mentre que una V vol dir que hi ha víctimes, tot i que sovint també s'utilitza una X. Aquests dies a València, però, s'han pogut llegir almenys una vintena de lletres diferents.

Cargando
No hay anuncios

"La C vol dir que hi ha un cadàver", explicava un agent. Un militar, en canvi, assegurava que és igual quina lletra sigui, "qualsevol cosa pintada en un vehicle vol dir que ja ha estat revisat". Un dels soldats de la Unitat Militar d'Emergències (UME), que són els que tenen més formació en aquest tipus de desastres, va explicar a l'ARA que ells utilitzen el sistema internacional, però que aquí hi ha "molts cossos policials marcant i cadascú fa el que li sembla". D'aquesta manera, quan els soldats de l'UME veuen un vehicle que no ha estat marcat per ells, tornen a revisar-lo, cosa que alenteix molt més les tasques de rescat.

2.
Cartells als vehicles

"Cotxe operatiu"

Els conductors de les grues vinguts de tot l'Estat treballen sense descans per treure dels carrers els vehicles abandonats. És una feina lenta i complicada, perquè hi ha fang per tot arreu i voluntaris passant pel mig en tot moment. Això provoca que els gruistes hagin d'anar amb molta cura i dispara el risc que es pugui produir algun accident. Per evitar que, sense saber-ho, s'emportin algun dels vehicles de les persones que venen a portar aliments o dels voluntaris que venen a treballar, cal deixar un cartell ben visible al vehicle indicant que no està abandonat. Un dels cartells que més es llegeix en aquests casos és el de "Cotxe operatiu". També hi ha alguns cartells que indiquen que el vehicle no funciona, però demanen que encara no es retiri, perquè volen recuperar algunes pertinences o tenen l'esperança de poder arreglar-lo. Sigui com sigui, tenint en compte el volum de feina dels gruistes, convé que els cartells siguin molt visibles.

Cargando
No hay anuncios
3.
Compte, claveguera!

Un pal clavat al fang

Algunes ciutats, com Paiporta o Catarroja, encara estan plenes de fang. En alguns casos arriba fins gairebé als genolls. Caminar és molt difícil i també perillós perquè hi ha sots i clavegueres que no es poden veure. Des del principi, els voluntaris marquen amb fustes clavades a terra o amb pals els llocs per on no es pot passar perquè sota el fang hi ha algun perill.

Cargando
No hay anuncios
4.

Aparcaments

Revisat

Els bombers i els soldats de l'UME acostumen a ser els primers a baixar als aparcaments subterranis per comprovar si hi ha cossos dins dels vehicles que han quedat atrapats. Quan ho fan, marquen els cotxes i, quan ja han acabat, fan una nova marca a la porta de l'aparcament per indicar que ja ha estat revisat. Sovint, aquesta marca és una R dins d'un cercle, però en alguns casos, per evitar confusions com passa amb els vehicles, posen directament "Revisat".