Els grafitis als trens costen 6 milions
Les pintades en combois s'han duplicat respecte al 2011 i Renfe admet que no ho pot controlar
Barcelona.Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) lluiten per acabar amb les bretolades als trens, que anualment costen un bon gruix de diners públics. Però si hi ha un maldecap que preocupa especialment Renfe és el volum de grafitis que cada any ha de netejar dels trens de Rodalies i Regionals. L'empresa calcula que durant el 2012 va haver de treure 31.700 metres quadrats de pintades a l'exterior dels combois. Això va costar a la companyia 6,3 milions d'euros. És pràcticament el doble de superfície que el 2011, quan l'espai pintat va ser de menys de 14.000 metres quadrats.
La companyia admet que té un problema incontrolable i no troba cap explicació al fet que s'hagin duplicat els grafitis -i la despesa d'haver-los de netejar-. Segons un portaveu de Renfe, ara per ara l'únic recurs que els queda és fer una crida al civisme, recordant que el cost acaba repercutint en tota la societat, ja que es tracta d'una companyia pública. L'empresa constata que la majoria de grafiters actuen de nit a les estacions de Manresa, Blanes, Mataró i Vilanova i la Geltrú, entre d'altres. És on els trens dormen a l'aire lliure i Renfe reconeix que no ho pot arribar a controlar del tot. Al mateix temps, també explica que hi ha altres grafiters que actuen de manera fugaç, amb una pintada ràpida a plena llum del dia mentre pugen i baixen passatgers d'un tren aturat.
Per contra, les mateixes fonts reconeixen que ha millorat el civisme dins els trens de Rodalies. El setembre de l'any passat la Generalitat va invertir gairebé dos milions d'euros a reforçar la seguretat a l'interior dels trens, sobretot durant els caps de setmana. L'objectiu era reduir els casos de passatgers que activen les alarmes o utilitzen els extintors sense cap motiu justificat, o bé senzillament destorben la resta de viatgers. Totes aquestes bretolades, en el cas de Rodalies, fins ara costaven anualment uns 3 milions d'euros. Segons Renfe, que és qui opera el servei, el reforç de vigilància està fent efecte i el volum d'actes incívics ha baixat durant l'últim mig any.
Civisme controlat a distància
El cas de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), en canvi, és diferent. L'empresa calcula que el mal comportament dels passatgers durant el 2012 li va costar un milió d'euros, tenint en compte la despesa provocada pels grafitis, però també el cost de destrosses dins els trens i dels passatgers que viatgen sense pagar. Per reduir aquests diners i controlar l'incivisme, va trobar maneres innovadores. Al juliol va posar en marxa una aplicació de telèfon mòbil perquè els passatgers avisin directament la companyia amb una petita denúncia anònima quan veuen una actitud fora de lloc. Fins al febrer hi ha hagut 2.300 alertes per denunciar aquests casos. Els més habituals han estat avisos contra passatgers que seien amb els peus als seients (15%), que viatjaven sense bitllet (13%), que escoltaven música sense auriculars (11%) i que seien a terra (9%).
La companyia reconeix el conflicte que va provocar l'aplicació durant les primeres setmanes de funcionament, quan diversos col·lectius van criticar FGC per incloure una alerta contra els pidolaires i músics que actuaven als trens. El president, Enric Ticó, creu que els trens de Ferrocarrils "s'han de preservar d'actituds d'aquest tipus, perquè molesten la majoria de passatgers", però diu que no tornaran a incorporar cap categoria similar. Matisa, això sí, que alguns passatgers utilitzen el gènere "altres" que hi ha dins l'aplicació per queixar-se d'aquests casos. Ticó considera que hi ha hagut poques alertes perquè "la xarxa ja és segura i cívica". Tot i així, creu que l'aplicació de mòbil ha ajudat a millorar el comportament dels passatgers, malgrat el camí que queda per recórrer. I apunta que la supressió dels trens nocturns durant els caps de setmana ja va fer que la despesa per incivisme del 2012 fos inferior a la d'anys anteriors.