El Govern no reprendrà les obres de la L9 aquest any
La falta de pressupostos de la Generalitat ha fet que ara es treballi en un decret de pròrroga
BarcelonaAquest any tampoc. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va anunciar que les obres del tram central de la L9 del metro no es reprendran enguany. L’estiu passat Calvet va assegurar que l’obra entre la Sagrera i Zona Universitària estaria enllestida el 2025, perquè la previsió era anar anunciant estacions de manera progressiva entre els anys 2022 i 2025. Un calendari supeditat al fet que les obres s’iniciessin el 2019, cosa que ara, amb la previsió actualitzada de la Generalitat, ja es dona per descartada.
En una entrevista a TV3, Calvet va explicar que les obres del tram de la L9 s’han de finançar a través d’un crèdit del Banc Europeu d’Inversions de 740 milions d’euros. Per tancar l’operació, la Generalitat ha d’aprovar encara un decret que especifiqui com es disposarà del crèdit i de quina manera es retornarà. La falta de pressupostos de la Generalitat ha fet que ara es treballi en un decret de pròrroga: “Quan el tinguem, ja podrem veure de quina manera continuen les obres”. Abans d’entrar pròpiament en els treballs, aturats des de fa vuit anys, s’hauran de posar al dia els projectes, va argumentar el conseller.
El responsable del departament va reconèixer que la L9 és un projecte estratègic per a la mobilitat, una línia que “relliga la xarxa ferroviària” de transport a tota l’àrea metropolitana de Barcelona i que per això es treballa per reactivar-la com més aviat millor.
L’impost als cotxes
Calvet també va anunciar que el Govern ho tindrà tot a punt perquè el nou impost al CO 2 dels cotxes entri en vigor l’1 de gener del 2020. Aquesta taxa, que el conseller va qualificar de “mesura estrella” de la llei del canvi climàtic, gravarà els vehicles segons el grau de contaminació calculat segons les emissions de diòxid de carboni. Havia d’estar en marxa al principi del 2019, però la translació de la norma que va sorgir del Parlament va descobrir una sèrie de problemes que n’han endarrerit la implementació.
Queixes per la gestió dels busos de la L1
Un grup de veïns va tallar ahir a la tarda la Meridiana per protestar pel servei alternatiu que ha dissenyat TMB per suplir el trajecte entre Clot i Fondo de la línia 1 del metro, que estarà tallat durant dos mesos per obres. Els veïns reclamen un autobús llançadora, però TMB creu que així no es podrà assumir el volum de passatgers i proposen utilitzar Renfe i la línia 9 del metro. La secció d’autobusos del sindicat CGT també va denunciar ahir el “caos” generat a causa d’una “manca de rigor” en la planificació de les alternatives.