El Govern proposa un servei de llançadora per fer arribar el tren a la T-1 de l'aeroport del Prat
El conseller de Territori, Santi Vila, planteja al ministeri de Foment una alternativa per desencallar els accessos ferroviaris a la terminal. El projecte de la Generalitat preveu que l'obra costi 217 milions d'euros i que pugui estar enllestida en quatre anys
BarcelonaEls accessos ferroviaris a l'aeroport del Prat es van projectar el 1998 i es van adjudicar fa tres anys, però les obres encara estan pendents d'executar. Per desencallar l'arribada del tren a la T-1 –la línia de Rodalies arriba només fins a la T-2 de l'aeroport–, la Generalitat ha proposat al ministeri de Foment posar en marxa un servei de llançadora ferroviària que connecti el centre de Barcelona amb la nova terminal amb una freqüència de 15 minuts. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va presentar el projecte dimarts a la ministra Ana Pastor i ara Foment n'haurà d'estudiar la viabilitat. "Per la competitivitat de la ciutat i del país és urgent solucionar aquesta connexió", ha expressat Vila aquest dijous.
La primavera del 2010 Foment va adjudicar les obres per construir nous accessos ferroviaris a la T-1 i la T-2 de l'aeroport. Aquest projecte inclou l'execució d'un nou corredor de 4,5 quilòmetres, bona part en túnel, de doble via d'ample mixt, amb parada a cadascuna de les terminals i possibilitats d'intercanvi amb la L-9 del metro. L'obra té un cost de 310 milions d'euros, però encara no té data d'inici. Per accelerar els terminis, la proposta de la Generalitat preveu un servei de llançadora que prioritza l'estació a la T-1. El Govern entén que així els treballs es podrien executar en quatre anys –es calcula que podria funcionar el 2017– i el cost també seria menor, de 217 milions d'euros. La parada a la T-2 es faria en una segona fase i, mentrestant, la connexió entre terminals es cobriria amb la L-9. Amb el servei de llançadora, el trajecte en tren entre la T-1 i l'estació de Passeig de Gràcia es podria fer en 26 minuts. En un futur, arribaria fins a l'estació de la Sagrera.
L'aeroport de Barcelona atén cada any 35 milions de viatgers, 23 dels quals fan servir la T-1. Malgrat això, només un 14% dels viatgers que accedeixen a l'aeroport ho fan en tren, un percentatge sensiblement inferior a altres infraestructures de capitals europees. La conselleria de Territori calcula que, amb la llançadora, la quota de transport ferroviari podria ascendir fins a un 24% del total de passatgers que es desplacen a la nova terminal.
L'execució del projecte es finançaria a través de la col·laboració público-privada, via concessió. Santi Vila ha detallat que el ministeri de Foment hauria d'assumir el 50% del cost de l'obra, mentre que la resta –també els costos d'operació del servei– es cobririen amb el preu del bitllet, que oscil·laria entre els 0,98 i i els 6 euros, en funció del grau de recurrència, la utilització de títols integrats o l'ús del bitllet senzill. A aquest preu s'hi afegiria un suplement. Vila ha assegurat que Foment "veu bé" la proposta que se li ha traslladat.