El Govern engega una prova pilot per seguir a temps real els trens de Rodalies

Es fa amb tecnologia de Berkeley i es tracta de la primera aplicació pràctica de l'acord de col·laboració que ha signat el conseller Santi Vila amb la universitat

La R3 és l'única de Rodalies de via única / PERE TORDERA
Acn
19/05/2015
3 min

San FranciscoEl departament de Territori i Sostenibilitat farà una prova pilot de monitorització de trens de la xarxa de Rodalies amb una nova tecnologia, desenvolupada per empreses vinculades a la Universitat de Berkeley, que fa seguiment i control en temps real dels combois. La tecnologia permet fer més eficient el trànsit ferroviari i detectar qualsevol incidència o retard. Aquesta prova pilot és la primera aplicació pràctica de l'acord de col·laboració que ha signat el conseller Santi Vila amb la Universitat de Berkeley. Vila ha ressaltat que aquesta vinculació servirà per poder implantar tecnologia puntera al transport públic català amb el gran objectiu de millorar-ne la seguretat i la fiabilitat.

L'acord de col·laboració que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha signat amb el director de l'Institut d'Estudis del Transport de la Universitat de Berkeley, Alexander Bayen, ja té la primera aplicació pràctica. El Govern començarà a implantar als trens de la xarxa de Rodalies de Catalunya una tecnologia desenvolupada per empreses vinculades a la universitat que serveix per monitoritzar els combois.

"Ja està implantat als sistemes modals d'autobusos, és hora de fer-ho també en serveis ferroviaris", ha afirmat el conseller. Aquesta tecnologia serveix per fer seguiment i control dels trens, tant de localització com de recopilació d'altres paràmetres de funcionament. "Ha de repercutir clarament en la millora de la fiabilitat del servei i en la millora de les condicions de seguretat amb què es presta", ha explicat Vila.

La tecnologia, que recull les dades dels trens en temps real, permet fer més eficient el trànsit ferroviari, saber on són els combois a cada moment i, també, detectar qualsevol incidència o retard immediatament. El conseller ha assegurat que el Govern té com a prioritats en matèria de transport públic la seguretat i la fiabilitat i, per això, l'acord amb la Universitat de Berkeley permetrà seguir de prop les innovacions tecnològiques que s'estan desenvolupant.

"És un acord encara embrionari, que anirem desenvolupant, però que fixa un marc de relació que permetrà incorporar totes les innovacions vinculades a la mobilitat sostenible", ha exposat el conseller, que ha visitat el campus de la universitat i ha conegut de prop les novetats que s'estan desenvolupant.

'Smart city'

Segons ha detallat, entre les qüestions prioritàries que es poden desenvolupar arran de l'acord hi ha tot el que està relacionat amb la mobilitat sostenible del transport públic i també amb la voluntat d'estendre a curt termini iniciatives relacionades amb la 'smart city'.

En aquest sentit, el doctor de la universitat Carlos Daganzo ha explicat que la tecnologia actual permet fer un salt endavant en la gestió del trànsit i del transport públic. Per exemple, ha explicat que ja existeix la tecnologia per gestionar peatges en hores punta i, també en temps real, donar alternatives viàries. "Es pot acabar amb els embussos, això ja és possible tecnològicament i segur que Catalunya voldrà ser dels primers llocs a implantar-ho", ha afirmat.

L'acord de col·laboració se sustenta en diverses potes: la possibilitat d'encarregar treballs de recerca i estudis sobre la mobilitat a Catalunya, la participació d'empreses i institucions catalanes com a usuari final d'alguns àmbits de recerca, enfortir les relacions entre Berkeley i el Cenit amb intercanvis regulars d'investigadors o professors, obre la porta a impulsar projectes de recerca compartits.

A més, es preveu l'opció de col·laborar en projectes d'àmbit europeu de recerca, vinculats als programa Horitzó 2020 de la Unió Europea. En alguns d'aquests programes es permet crear consorcis amb socis de fora de la Unió Europea. Així, el Cenit i Berkeley podrien col·laborar en recerca aplicada.

stats