El Govern es compromet a treballar per assolir la sinistralitat zero l'any 2050
Torra constitueix el plenari del Pacte Nacional per la Mobilitat Segura i Sostenible
BarcelonaEl president de la Generalitat, Quim Torra, i els consellers d'Interior i Territori i Sostenibilitat, Miquel Buch i Damià Calvet, han presidit aquest divendres la constitució del plenari del Pacte Nacional per la Mobilitat Segura i Sostenible. Aquest acord s'ha marcat, entre altres reptes, que no es registri cap víctima mortal ni cap ferit greu amb seqüeles per a tota la vida a les carreteres catalanes l'any 2050, reformular l'espai públic cap a una mobilitat més sostenible i segura, i reforçar la lluita contra el canvi climàtic.
El principal objectiu del pacte és la transició cap a una mobilitat "més segura" i al mateix temps més "sostenible, saludable, connectada i automatitzada". El conseller d'Interior també ha apuntat que no es pot "separar la seguretat de la sostenibilitat", i que "són vitals per fer un país millor en qüestions de mobilitat".
En aquest sentit, Buch s'ha compromès a "posar-hi molt" de la seva banda, però ha apuntat la responsabilitat individual dels conductors com a "element clau" per evitar els accidents. "Són ells els que decideixen engegar un cotxe, estar distrets o estar concentrats, els que decideixen engegar un cotxe havent consumit drogues o alcohol o contestar un 'whatsapp'", ha assenyalat.
Per la seva banda, el conseller Calvet ha parlat de la implantació d'una mobilitat més sostenible, segura i connectada: "És la nostra obligació com a governants i administració si el que volem és créixer com a societat fent-la més resilient i adaptada als reptes que tenim".
Abertis, la Federació d'Autoescoles de Catalunya i el Col·legi d'Enginyers de Catalunya són algunes de les entitats que han participat en la constitució del plenari. El president de la associació de Prevenció d’Accidents de Tràfic (PAT), Ole Thorson, ha valorat positivament la iniciativa del Govern i ha apuntat que “cal repensar el civisme” per assolir l'objectiu de sinistralitat zero.
Repunten les morts a carretera
Un dels temes que s'han posat sobre la taula és l'aturada en la tendència a la baixa de la sinistralitat a les vies catalanes, que en alguns casos ha repuntat lleugerament.
El cap del Govern ha atribuït aquestes xifres a l'augment de la mobilitat i a la lentitud del canvi de consciència sobre les "conductes incíviques". Per la seva banda, el director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, ha relacionat aquest estancament amb un fenomen estès a la resta de països europeus, i ha fet una crida a "adherir-se" al Pacte per "sumar sinergies".
L'expert en mobilitat Alfonso Perona també considera que l'incivisme, “sobretot l’ús indiscriminat del WhatsApp i l’excés de velocitat”, és una de les principals causes de la sinistralitat, però critica que la seguretat viària “no ha estat una prioritat els últims quatre anys” i que ara costarà “contrarestar” les conseqüències de la “deixadesa” del Govern. Perona ha assenyalat la falta d'efectius policials, un parc automobilístic vell i la falta d'estudi de l'estat de les vies com altres elements que cal tenir en compte a l'hora de parlar del repunt en el nombre de morts a les carreteres.