El Govern amplia a tots els cotxes les bonificacions amb ViaT dels peatges de la C-16

Al setembre s’aplicaran bonificacions en dies feiners del 100% entre Manresa Nord i Sant Vicenç del Castellet perquè les anteriors no han funcionat per reduir la congestió habitual de la C-55

La C-16 té el peatge més car i per aquest motiu 
 Té molt pocs usuaris.
Acn
07/07/2016
3 min

BarcelonaEl Govern estendrà les actuals bonificacions amb ViaT dels peatges de la C-16 per reduir més la congestió que afecta la C-55. Segons ha anunciat aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, l’executiu català preveu bonificacions del 50% dels peatges de la C-16 a tots els vehicles que circulin per aquesta autopista entre Sant Cugat del Vallès i Terrassa, i del 100% per als vehicles que circulin en el tram dels Bages entre Manresa Nord i el peatge de Sant Vicenç del Castellet, en un horari que es mantindrà: els dies feiners de dilluns a divendres i en les franges horàries de 7.00 a 10.30 hores i de 17.00 a 21.00 hores.

Amb aquest canvi, que el Govern preveu aprovar a partir de setembre, es preveu que el nombre de vehicles que es beneficien de les bonificacions de la C-16 passi dels 2.200 als 4.800 diaris.

El conseller ha lamentat que els descomptes que s’aplicaven fins ara a la C-16 no han captat el volum de trànsit previst de la C-55 i de la C-58 cap a la C-16. “S’han minimitzat els problemes de seguretat amb intervencions a la via, però es manté la congestió”, ha afegit Rull. En sis mesos d’aplicació dels descomptes al tram Terrassa-Manresa, s’han beneficiat del sistema 237.304 vehicles. Aquesta xifra representa un 7% menys en relació a la previsió del Govern al peatge de les Fonts i un 41% menys al peatge de Sant Vicenç.

La C-55 a l’altura de Castellgalí en una imatge d’arxiu.

Des que les bonificacions es van començar a aplicar al gener –només si es paga amb el sistema de ViaT–, la intensitat mitjana diària de vehicles a la C-55 ha passat de 29.000 als 27.000 actualment, mentre que a la C16 s’ha passat de 12.000 a 14.000, el que representa un transvasament efectiu de 2.000 vehicles. Un cop feta aquesta avaluació, el Govern ha decidit ampliar les bonificacions per incrementar el transvasament de vehicles d’una C-55 massa congestionada i amb major sinistralitat cap a una C-16 on se circula amb més seguretat i fluïdesa.

Concretament, s’aplicarà un descompte del 100% a la barrera lateral per als vehicles que circulin per la C-16 provinents del nord fins a Sant Vicenç. Fins ara, s’aplicava als moviments entre l’enllaç número 41 i els enllaços número 49 (Manresa Sud), 50 (Manresa Centre) i 54 (Sant Fruitós de Bages). A la barrera troncal, el descompte serà del 50% per a tots els trànsits. No serà necessari que els vehicles entrin o surtin de la C-16 pels enllaços 49 (Manresa Sud), 50 (Manresa Centre) i 54 (Sant Fruitós de Bages).

Un cost entre 2 i 3 milions d'euros

El conseller ha xifrat entre dos i tres milions d’euros el cost que tindran pel Govern aquestes bonificacions de peatges de la C-16 i ho ha considerat “un esforç econòmic important”, tenint en compte que l’executiu disposa de 35 milions d’euros anuals per invertir en carreteres. A banda de les bonificacions, el Govern també invertirà en millorar els sistemes d’informació actuals perquè els usuaris coneguin amb anticipació la congestió que pateix la C-55 i l’alternativa bonificada que existirà a la C-16. El Govern preveu aprovar aquesta mesura el setembre, però això es podria retardar fins el gener si la concessionària Autema hi planteja algun desacord.

Peatge tancat entre Sant Cugat i Terrassa

Des del gener, estan en vigor també noves tarifes i un sistema de peatge tancat virtual al tram de la C-16 entre Sant Cugat del Vallès i Terrassa, amb una reducció substancial del peatge, que s’adequa al recorregut real dels usuaris. En els sis mesos d’aplicació, han beneficiat 514.030 vehicles (4.300 diaris). D’aquests, 414.296 van fer el trajecte Les Fonts - Sant Cugat del Vallès; 35.160 van fer Rubí - Les Fonts i 65.574 van fer Rubí - Terrassa.

Demanen ampliar-los a totes les hores del dia

El Consorci Viari de la Catalunya Central ha demanat a l'executiu català que faci un estudi econòmic del cost que suposaria ampliar aquestes bonificacions al peatge de la C-16 a totes les franges horàries del dia. Després d'escoltar l'anunci d'ampliació dels descomptes a l'autopista que ha fet aquest dijous al matí el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, l'entitat ha demanat a través d'un comunicat que la Generalitat "faci una aposta encara més ferma per la gratuïtat del peatge ampliant la bonificació a totes les hores del dia".

stats