BARCELONA
Societat30/10/2013

Glòries comença a enterrar l'anella

La ciutat preveu canvis importants de circulació abans d'iniciar l'enderroc a mitjans de febrer

Maria Ortega
i Maria Ortega

BarcelonaLa gran transformació de la plaça de les Glòries promet, a molt curt termini, una sacsejada important per a la mobilitat de Barcelona. Estrenyin-se els cinturons, doncs, i carreguin-se de paciència perquè l'aventura comportarà prop d'un any d'alteracions. N'hi haurà fins que s'arribi a la fase de provisionalitat, que deixarà la Gran Via travessant la plaça en superfície -a l'espera del túnel que es començarà a excavar ja de cara al 2015- i sense cap rastre de l'anella viària que ha presidit les Glòries des de principis dels anys 90. Només en quedarà, en forma de record, part dels materials reutilitzats per a altres espais del nou parc, com ara l'esplanada dels antics mercats dels Encants, que s'anivellarà utilitzant formigó extret del tambor.

La velocitat mitjana de circulació per la Gran Via en aquest nou escenari baixarà prop de tres quilòmetres per hora. Més endavant, quan es construeixi el túnel, s'espera que la velocitat de circulació sigui més alta que l'actual. Cal, però, com reconeixia ahir el tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, un "canvi d'hàbits" dels conductors per reduir el pas de vehicles per la plaça. L'Ajuntament vol que es desviïn per altres rutes.

Cargando
No hay anuncios

El compte enrere per a les obres avança sense fre. De fet, la nit del 3 al 4 de novembre se'n viurà una de prèvia amb una de les actuacions complementàries que es duen a terme per fer més permeable la malla de l'Eixample en aquesta zona i contribuir a treure pressió de trànsit a una plaça per la qual cada dia circulen més de 150.000 vehicles. Es tracta de l'obertura del carrer Llacuna a la Gran Via i del canvi del seu sentit de circulació. En aquest paquet d'actuacions prèvies també s'hi inclouen canvis cridats a tenir un paper clau en la nova mobilitat, com la connexió entre els carrers Tànger i Alí Bei a nivell de Marina, i la de Castillejos a través de la Diagonal, a més de l'obertura de Badajoz i el canvi de sentit de Ciutat de Granada.

La data marcada per a l'anomenada fase 0 de l'enderroc de l'anell viari serà el 16 de novembre, i bona part de la feina en aquesta etapa consistirà a acabar amb les discontinuïtats dels carrers per aconseguir una autèntica malla amb capacitat per absorbir un volum de trànsit important. Caldrà, també, moure les alzines que actualment hi ha al centre de la plaça -que es replantaran de manera temporal en un viver- i, en paral·lel, construir els vials en superfície, adaptant, primer, la rampa del costat Besòs.

Cargando
No hay anuncios

Sense tambor al setembre

L'inici del final del gran símbol, el tambor -criticat per molts, però defensat també per un gruix d'arquitectes que proposaven mantenir-lo amb usos lúdics-, serà a mitjans de febrer, quan, en el marc de la fase 1, es començarà a demolir el costat mar de l'anella. En aquest punt, els vehicles que surtin de la ciutat ho faran per dalt de l'anell pel costat muntanya i els que entrin ho faran ja circulant en superfície. Al juny, quan està previst tenir enderrocada aquesta part de l'anella, començaran les obres per demolir-ne la resta. A mitjans de setembre la previsió és que ja no en quedi ni rastre i que el trànsit passi per les calçades provisionals.

Cargando
No hay anuncios

La demolició es farà amb pinces hidràuliques, per trencar l'anella en trams alterns, i discos i fils de diamant per anar tallant el material. L'elecció d'aquest sistema respon a la voluntat de minimitzar les afectacions mediambientals i també de soroll. El conjunt de les actuacions tenen un pressupost de 36 milions d'euros, 26 dels quals seran pròpiament per a l'enderroc del tambor. El tramvia mantindrà la circulació -protegit per una mampara- durant tot el procés igual que les línies verticals d' autobús.