La L1, la línia de metro més llarga de Barcelona i la que connecta la ciutat amb els municipis de l'Hospitalet de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet, funciona a mig gas: el tram entre les estacions Clot i Fondo està tallat per obres de millora fins al pròxim 30 d'agost i això significa que els veïns de les zones afectades -Sant Martí, Sant Andreu i Santa Coloma- hauran de tirar d'enginy els pròxims dos mesos per desplaçar-se sense l'artèria de transport públic més important de la capital catalana.
Invertir el doble de temps per anar a treballar, fer fins a quatre transbordaments o utilitzar altres transports públics, com Rodalies o autobusos, causats per la falta de serveis alternatius habilitats per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB): l'ARA ha explorat aquest dilluns, primer dia laborable amb la L1 inoperativa, algunes de les alternatives que existeixen per a les més de 90.000 mobilitzacions que, fins el dissabte passat, es feien d'una tirada amb la línia vermella.
Sense servei especial de bus a tot el tram afectat
D'Urgell a Sant Andreu, el doble de temps
TMB no ha habilitat un servei de bus especial que faci el recorregut íntegre del tram afectat per les obres de millora. El trajecte entre les estacions Urgell i Sant Andreu és directe amb la L1 i, habitualment, té una durada inferior als 20 minuts. Sense aquesta via, l'ARA ha comprovat que l'usuari ha d'invertir el doble de temps: 50 minuts.
El metro que surt d'Urgell, direcció Fondo, arriba en 15 minuts al Clot, que temporalment és el final de la línia vermella. A les parets de l'andana pengen diferents cartells de color groc que senyalitzen el camí als usuaris fins a la sortida de l'avinguda Meridiana, on es pot agafar un bus direcció Fabra i Puig per continuar el trajecte.
Amb tot, una treballadora de TMB, que orienta els usuaris una vegada surten de l'estació i han de pujar al bus especial, confirma que no n'hi ha cap que arribi fins a Sant Andreu. A ple sol, però, recomana els usuaris fer servir el servei de llançadora fins a la parada Meridiana - Josep Estivill (que equivaldria a l'estació de metro Navas) i allà esperar l'autobus H8, direcció Bon Pastor.
El recorregut entre l'avinguda Meridiana i la parada més propera a la de Sant Andreu a la L1, anomenada Sant Adrià - Josep Soldevila, pot durar fins a 15 minuts i amb aquesta combinació els veïns triguen un total de 48 minuts, és a dir, el doble de temps del que trigarien amb metro.
TMB no ofereix una alternativa directa per arribar a la parada de Sant Andreu i els ciutadans han d'esperar l'H8 (que passa cada 6 minuts) i, per tant, fer transbordament amb el mateix bitllet de metro. A més, han de comptar que el trajecte pot veure's alterat pel trànsit a la ciutat. Com a últim recurs, poden fer el tram que separa Clot i Sant Andreu a peu, que en condicions normals es triga 40 minuts en completar-se.
Rodalies com a salvavides
Trens des de Sant Andreu o Fabra i Puig
Una opció ràpida per fer el recorregut entre el districte de Sant Andreu -un dels més afectats pel tall de la L1, juntament amb el municipi de Santa Coloma de Gramenet- i el centre de Barcelona és fer servir els trens de Rodalies. Tant amb la línia vermella com amb el tren el temps que s'inverteix en el trajecte no excedeix els 20 minuts.
Des de l'estació Sant Andreu Comtal, els usuaris poden agafar l'R2 o l'R2N, direcció Aeroport, i baixar a Clot per enllaçar amb el tram operatiu de la L1 (de Clot a Hospital de Bellvitge) o amb Passeig de Gràcia, on poden enllaçar amb la L3, L2 o L4.
Els usuaris també poden arribar al centre de la ciutat des de l'estació Sant Andreu Arenal / Fabra i Puig: l'R3 i l'R4 passen per La Sagrera, Arc de Triomf i Plaça Catalunya en tan sols 10 minuts.
En ambdós casos, però, les freqüències de pas són més reduïdes que al metro i, per tant, els usuaris poden esperar més temps l'arribada dels combois a l'andana.
Quatre transbordaments de metro des de Santa Coloma
L9 Nord passa cada 10 minuts i finalitza a La Sagrera
Santa Coloma de Gramenet té des de fa una dècada una segona línia de metro operativa, que connecta el municipi i s'estén fins a Barcelona: la L9 Nord. Ara bé, els colomencs hauran de fer per força almenys 1 transbordament per arribar al centre de Barcelona perquè la línia finalitza el trajecte a La Sagrera, a l'espera que faci xarxa amb la L9 Sud.
L'ARA ha viatjat des de la parada Can Peixauet (L9) fins a Urgell fent servir únicament el metro i ha comprovat que es necessiten fins a quatre transbordaments per arribar a la seu del diari: L5 des de La Sagrera i fins a Diagonal; L3 des de Diagonal fins a Plaça Catalunya, i L1 des de Catalunya fins a Urgell. En total, el trajecte es pot fer en 40 minuts, és a dir, 10 minuts més que amb la línia vermella.
Els usuaris també poden fer transbord a la Sagrera amb Rodalies i arribar a Arc de Triomf o Catalunya amb l'R3 o l'R4 en 6 i 8 minuts, respectivament. Els temps d'espera, però, poden ser superiors als 10 minuts.
La L9 divideix l'opinió pública des de la seva estrena l'any 2009. D'una banda, els usuaris es queixen que hi ha molt poca afluència de combois, que els trens passen cada 10 minuts i que s'està incomunicat -no funciona internet ni hi ha cobertura-; de l'altra, els defensors asseguren que és una línia més ràpida que la L1 per arribar a La Sagrera (només triga 8 minuts).
Les persones amb discapacitat reclamen autobusos llançadora
El grup cooperatiu TEB, que treballa per la inclusió de les persones amb discapacitat a les ciutat, ha acusat aquest dilluns TMB de no tenir en compte aquest col·lectiu en les rutes alternatives per les obres de la línia 1 del metro, que tallen el servei entre les estacions de Clot i Fondo.
L'entitat ha demanat a l'Ajuntament de Barcelona que forci TMB a posar autobusos llançadora que facin el mateix recorregut que la línia de metro, ja que les alternatives plantejades impliquen, diu TEB, caminar prop d'un quilòmetre.
En un comunicat, el grup avisa que aquesta situació afecta les feines i les rutines diàries de més de 400 persones amb discapacitat, i farà que algunes no puguin assistir als serveis.