Medi ambient

Gibraltar lluita per contenir un vessament de combustible després del xoc de dos vaixells

El cap de l'executiu acusa el capità de desobeir les instruccions de l'autoritat portuària, que li va demanar que no continués la travessia

El vessament de cru ha superat ja la primera barrera instal·lada per aturar-ne la seva propagació, davant de la bahia de Gibraltar.
ARA
01/09/2022
3 min

BarcelonaL'Autoritat Portuària de Gibraltar ha confirmat una fuita de fueloil pesant al vaixell OS35 que des de dilluns està semienfonsat davant de les costes de la colònia britànica, després de xocar contra un altre vaixell. De moment, la policia ha detingut una persona en relació amb l'incident i no n'ha publicat la identitat, però tot apunta que podria ser el capità del vaixell, a qui el primer ministre principal del Penyal, Fabian Picardo, havia acusat prèviament de desatendre les instruccions dels responsables de la gestió del port, que li van ordenar que s'aturés a la badia dels Catalans, on hi ha un banc de sorra que dificultaria, precisament, enfonsar-se. Mentre continua la investigació, ja han començat els treballs per retirar de l'interior dels tancs les 500 tones de combustible i lubricants emmagatzemades.

Per contra, l'embarcació va assegurar que no patia danys i va decidir posar rumb cap a l'Estret per continuar el seu viatge als Països Baixos i, un cop mar endins, es va adonar que el casc tenia una entrada d'aigua que li impedia continuar la travessia. "Va desobeir les ordres i va sortir del port. Encara ha de respondre a moltes preguntes", ha afirmat Picardo sobre l'actuació del capità en una entrevista a TVE.

L'executiu local ha explicat que el combustible ja ha superat el límit de la barrera de contenció instal·lada per evitar que s'escampi. Un equip de bussos ha estat durant tota la jornada d'avui analitzant l'abast de la situació i, amb l'ajuda de drons i d'imatges tèrmiques des de terra, conclouen que no ha empitjorat després dels tres dies que fa que està mig enfonsat. No obstant això, es vol actuar amb celeritat per extreure el combustible dels tancs per minimitzar l'impacte mediambiental per a la flora i la fauna de l'àrea.

Per això, el Govern de Gibraltar detalla que "s'està separant del casc la barrera col·locada a babord del vaixell per evitar qualsevol possible filtració de petroli a l'exterior" i informa del desplegament d'una nova "barrera inflable en forma de J per recollir el petroli "que pogués filtrar-se durant la nit, a la qual se sumaran tres barreres més desplegades aquest dijous i una altra de farcida d'escuma que es col·locarà per protegir la platja".

A més, l'executiu que presideix Picardo informa de l'adquisició al Regne Unit d'un equip addicional per a protecció d'abocaments de petroli que "s'espera que arribi a Gibraltar aquest diumenge", i defensa que el seu departament de Medi Ambient "compta amb personal qualificat en la resposta a vessaments de petroli per gestionar qualsevol resposta”, així com que s'està elaborant “un mapa de sensibilitat ambiental” per determinar la millor ubicació de les barreres preventives al llarg de la costa de la badia d'Algesires.

El vaixell 'OS35' mig enfonsat davant de la costa de Gibraltar després d'haver xocat amb un altre vaixell.

El xoc es va produir dilluns quan el metaner Adam LG va col·lidir amb l'OS35 mentre estava fent una maniobra per sortir del port. El vaixell accidentat va carregat amb barres d'acer i portava en el moment del xoc 183 tones de fueloil pesat, 250 tones de gasoil i 27 tones d'oli lubricant, ja que sortia de Gibraltar per dirigir-se a Vlissingen, als Països Baixos.

Els punts de fuita del fueloil són respiradors dels tancs de combustibles que, tot i que havien estat segellats prèviament, s'han afluixat en dos d'ells a causa de l'enfonsament de l'embarcació.

stats