La Generalitat paga 3,8 milions a Ferrovial per l'augment de trucades al 061
La Generalitat, a través del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), ha contractat d'emergència una ampliació de l'actual contracte per a la gestió del telèfon d'atenció sanitària 061 per valor de 3,8 milions d'euros a Ferrovial per fer front a l'"explosió" de consultes ciutadanes relacionades amb la vacunació.
El SEM, que al febrer ja va engegar una licitació temporal d'urgència d'un nou contracte que es preveu que s'adjudiqui i s'engegui al juny, s'ha vist obligat a fer aquesta compra de serveis d'emergència, atès que els recursos del contracte actual s'han esgotat fins i tot abans d'acabar el tràmit d'urgència, segons han explicat a Efe fonts de l'ens.
Les últimes tres setmanes, coincidint amb l'acceleració del procés de vacunació, el 061 està rebent, de dilluns a divendres, unes 75.000 consultes relacionades amb aquest assumpte, és a dir, prop de 25.000 trucades diàries, mentre que abans de la pandèmia la mitjana diària era de 6.000.
Encara que calculaven que la demanda del 061 durant el procés de generalització de la vacunació se situaria a l'entorn de les 18.000 consultes diàries, les fonts del SEM assenyalen que la incertesa en el subministrament i la confusió generada per les diferents decisions polítiques i comercials han afavorit l'increment de trucades.
Per aquest motiu, mentre es resol l'adjudicació del procediment negociat per imperiosa urgència i se segueix el termini administratiu previst, el SEM vol assegurar el correcte funcionament del servei 061 Salut Respon amb aquesta contractació d'emergència a Ferrovial.
Des de l'ens remarquen que aquest procediment està emparat per la llei, que s'adjudica a Ferrovial perquè és la companyia que ja està prestant el servei i preveuen que la durada del contracte no superi els dos mesos, quan el servei s'adjudiqui a una de les set companyies candidates en el procediment negociat d'urgència que va engegar el SEM al febrer.
Tal com va informar llavors, la posada en marxa d'aquest negociat d'urgència està motivada per l'increment de la demanda en el 061 Salut Respon derivat de la pandèmia de covid-19, que ha fet que l'activitat prevista en el contracte inicial, que es va iniciar el setembre del 2018, sigui molt superior i s'hagi esgotat el pressupost previst en aquest contracte, que acabava a l'octubre del 2021.