La Generalitat adverteix: l'accident del Clot pot tornar a passar

El segon accident en pocs mesos al Clot dispara les alarmes. El director general de Transports reclama més inversions a l'Adif per augmentar la capacitat dels túnels d'accés ferroviari a Barcelona, que és ara mateix "un coll d'ampolla"

Un efectiu dels Bombers de Barcelona tranquil·litza una passatgera ferida en el tren de Rodalies accidentat a l'espera de ser evacuada d'un dels vagons.
2 min

El que ha passat al Clot ja va passar fa nou mesos i pot tornar a passar. Aquest, si més no, és el missatge que es desprèn de les paraules del director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, que en declaracions a Catalunya Ràdio ha dit que no és a les seves mans ni en les seves competències evitar un altre accident ferroviari com el d'aquest dijous a l'estació barcelonina. La Generalitat ha obert un expedient informatiu a Adif per l'accident.

La circulació de trens a l'estació del Clot opera amb normalitat des de primera hora del matí, segons ha informat Renfe.

Ricard Font denuncia la manca d'inversions "durant anys" i admet que se sap "de fa temps" que hi ha "un problema als accessos a Barcelona". Els túnels de les estacions de Passeig de Gràcia i de Plaça Catalunya estan "al màxim de la capacitat", i augmentar-la, ara com ara, és "impossible".

Pel que fa a les causes de l'accident, Font no s'ha volgut pronunciar a l'espera dels informes que han demanat a Renfe i Adif.

Fa nou mesos l'accident va ser culpa d'un "error humà", i ha admès que el d'aquest dijous ha estat molt semblant a aquell.

El "coll d'ampolla" ferroviari

L'arrel del problema són els accessos a Barcelona, que Font ha definit com un "coll d'ampolla" al límit de la capacitat. Els túnels de les estacions de Passeig de Gràcia i de Plaça Catalunya admeten un màxim de dinou trens cada hora, un límit impossible de passar amb les infraestructures actuals. En aquest sentit, Font ha denunciat que hi hagut "una manca d'inversions durant molts anys", i ha assegurat que a la resta de l'Estat no hi ha cap altre túnel urbà tan saturat com el de Barcelona.

Per tot plegat, els informes reclamats a Renfe i Adif han de servir per tenir "tota la informació" sobre la situació de les infraestructures i "més arguments per convèncer el govern de l'Estat de la necessitat d'invertir".

Font també ha parlat de l'execució del Pla de Rodalies, les dificultats del qual s'han incrementat en un moment d'estretor econòmica com l'actual. Però, amb tot, el director general de Transports creu que s'ha de poder "arribar a un acord" amb l'Estat sobre les prioritats d'inversió, que passen per "la seguretat" i "l'augment de la capacitat en aquells punts que es pugui".

stats