Gas Natural ampliarà de 2 a 5 mesos el període d'avís per impagament de la factura
La companyia també farà fins a set comunicacions a les persones que no paguen l'electricitat abans de tallar-los el subministrament
BarcelonaGas Natural ha elaborat un pla de vulnerabilitat energètica, dotat amb 4,5 milions d'euros, que inclou una bateria de mesures per "protegir els clients vulnerables" a tot l'Estat. La companyia en té comptabilitzats uns 18.000, dels quals 12.000 són a Catalunya, i destaca que no els hi ha tallat el subministrament en cap d'elles. Una de les mesures que inclou el pla és ampliar el període d'avís per impagament de les factures de 2 a 5 mesos. Si durant aquest termini es demostra que les persones que no paguen la factura estan en una situació de vulnerabilitat, no se'ls tallarà el subministrament.
La mesura aniria acompanyada de la comunicació als clients de les eines i recursos que tenen a l'abast per solucionar la situació. A més, la companyia farà com a màxim 7 avisos a les famílies que no paguen la factura, per carta i per telèfon, abans de tallar-los el subministrament.
Gas Natural també considera que cal millorar la comunicació entre les companyies elèctriques i els ajuntaments per poder atendre les persones que estan en una situació de pobresa energètica. Demanen als ajuntaments que hi hagi un interlocutor clar perquè no es perdi la informació.
Una altra de les mesures que inclou el pla és impulsar un registre únic amb les dades de les persones que es troben en una situació de pobresa energètica per tal de "tenir una traçabilitat", segons ha explicat el director de Servei al Client de Gas Natural Fenosa, Josep Codorniu.
El pla també preveu fer accions preventives per crear la figura de prevulnerable, és a dir, famílies que estiguin transitòriament en una situació complicada que no els permeti fer el pagament de les factures. A tot l'Estat Gas Natural ha comptabilitzat unes 5.000 persones en aquesta situació. A més, dins del pla de vulnerabilitat establert, Gas Natural ampliarà el termini per fraccionar el deute de les famílies fins als 2 anys –ara era fins a 6 mesos– sense interessos.
La companyia també vol reforçar la comunicació directa amb els clients; per això ha activat un telèfon gratuït per atendre les persones en situació de vulnerabilitat. Des d'aquest gener Gas Natural dedica un equip de 60 persones a l'atenció d'aquests clients.
La Fundació Gas Natural Fenosa també ha posat en marxa una línia d'ajudes per a entitats socials que treballen amb persones vulnerables, i també ha impulsat la creació de l'Escola d'Eficiència Energètica, una iniciativa per donar suport a les entitats del Tercer Sector i els serveis socials dels ajuntaments.
En total la companyia assegura que ha tirat endavant aquest pla perquè defensa que la Generalitat no ha desplegat el reglament que ha de marcar com s'aplica la llei de pobresa energètica. Les mesures arriben després que el Govern presentés un conveni que obliga les companyies que el firmin a assumir el 50% de la factura de les famílies en situació de vulnerabilitat.