Societat16/05/2019

Arribar a la universitat encara depèn de la formació i la feina dels pares

El sistema perpetua la desigualtat: només un de cada deu estudiants prové de famílies de classe baixa

Laia Vicens
i Laia Vicens

BarcelonaD’aquí un mes molts estudiants faran les proves d’accés a la universitat, però en realitat el fet d’entrar-hi o no ve determinat per uns altres factors: el nivell d’ocupació i formació dels progenitors marca fins a tal punt la selecció dels estudiants que un 55% dels universitaris són de classe alta -és a dir, que els pares tenen un nivell d’ocupació i formació molt alt- i només el 10% són de classe baixa. Aquesta és una de les conclusions principals de l’informe Via universitària (2017-2019) de la Xarxa Vives d’Universitats, fet a partir de 40.000 enquestes a estudiants d’universitats de Catalunya, les Illes i el País Valencià.

Les dades han alarmat els autors de l’estudi, perquè evidencien que la universitat no és un reflex de la realitat social: mentre que un 40% de la població adulta té un nivell formatiu baix (segons l’INE), els fills de famílies amb un nivell formatiu baix només suposen el 22% de l’alumnat. La universitat, doncs, no reverteix la desigualtat.

Cargando
No hay anuncios

Ho sap bé Isaac Coronas, estudiant de dret a la Universitat de Girona. “Els meus pares no s’haurien pensat mai que jo arribaria a la universitat”, resumeix. No era gaire bon estudiant durant l’ESO, i a més ni la mare ni el pare tenen estudis superiors. Una situació molt diferent dels seus companys: “En el meu grau són pocs els que són la primera generació de la família que arriba a la universitat. Hi ha molts pares advocats, jutges o enginyers”, explica.

La conclusió és que, encara que la universitat és cada cop més diversa, encara no garanteix un accés equitatiu a tots els perfils socials i a tots els graus. Per exemple, els estudiants de famílies més humils opten més per les carreres socials (26%) i humanístiques (25%) que no pas per les científiques i les enginyeries (18%). I això té un risc: que l’origen socioeconòmic segregui els estudiants també a la universitat, com ja passa a les etapes inferiors.

Cargando
No hay anuncios

“No hi ha el mateix bagatge familiar als graus de medicina, on el 60% dels estudiants tenen pares amb estudis, que a educació social, on només el 20% tenen pares amb un nivell formatiu alt”, apunta Antonio Ariño, de la Universitat de València. Els experts reclamen polítiques d’igualtat per “transformar la composició social de la universitat i erradicar la desigualtat”. Per exemple, proposen que fins i tot les universitats presencials adaptin els plans d’estudi per als estudiants que triguin més perquè han de treballar per pagar-se la carrera; o que es flexibilitzi l’accés dels estudiants de més edat i dels que hi arriben a través de cicles formatius. L’entrada a través de la formació professional (FP) ha caigut set punts en tres anys, del 18,2% el 2016 a l’11,5% el 2019.

Reformular el sistema de beques

Reformular sistema de bequesUna altra solució és crear un sistema de beques “més just”, que doni més a qui més necessita. “El sistema actual és una tireta, però no cura el mal”, van resumir els autors de l’estudi, que mostra que només un 18% poden pagar els estudis amb una beca. De fet, posa xifres a les queixes habituals: són les famílies les que sustenten el sistema, perquè el 60% dels estudiants viuen a casa dels pares i són ells els que els financen els estudis.

Cargando
No hay anuncios

En el cas de l’Isaac, el primer curs de carrera l’hi van sufragar els pares, però després ha tirat dels seus estalvis i del sou fent hores en un restaurant per pagar-se els estudis. “La capacitat dels estudiants de famílies humils d’accedir a la universitat i de mantenir-s’hi és limitada, perquè el rendiment acadèmic va directament lligat a les hores i si has de treballar no et pots dedicar a l’estudi”, afirma.

“El pla de Bolonya no ha millorat l’equitat a la universitat”, conclou Ariño. Malgrat que ja no és aquell espai elitista de dècades anteriors, la universitat encara queda lluny de ser accessible per a les famílies més humils, que -no es pot oblidar- representen el 40% de la societat.

Cargando
No hay anuncios
Dèficit d’innovació i classes pràctiques

Expectatives millors

Els estudiants són optimistes: el 54% creuen que la universitat els servirà per trobar una feina ben pagada (el 2016 eren un 40%) i el 70% pensen que podran contribuir a millorar la societat.

No es fa innovació

El 60% de les assignatures s’imparteixen amb les tradicionals classes magistrals i un 35% introdueixen mètodes com el treball en grup. Només un 5% de les matèries són innovadores.

La mobilitat, un repte

Només un 8% dels estudiants han fet mobilitat internacional, tot i que un 37% pensen fer-ne. Per a 9 de cada 10 les dificultats econòmiques són una barrera molt o bastant important.

Poc activisme

Un 60% diuen que se senten integrats en la vida universitària, però només un 20% han participat en algun òrgan de gestió o assembleari. Els autors de l’estudi volen “més implicació”.