INFRAESTRUCTURES
Societat10/04/2015

El president de Renfe admet que ofereixen a Catalunya el pitjor servei de tot l’Estat

Foment anuncia un lífting per a les estacions de Rodalies

Mariona Ferrer I Fornells
i Mariona Ferrer I Fornells

MadridSom en any electoral i al govern de Mariano Rajoy finalment li han agafat presses per tirar endavant algunes promeses llargament incomplertes durant la legislatura. Si bé fa poc menys de dos mesos Foment decidia finalment obrir l’aixeta i anunciava que desencallaria totes les obres pendents a Catalunya, ahir la ministra Ana Pastor va anar més enllà i va anunciar un Pla Estatal de Millora de Rodalies que compta, sobretot, amb la millora d’estacions a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Està previst que Pastor, juntament amb els presidents de Renfe i Adif, presenti les pròximes setmanes el pla, que se sumarà al que van pactar la ministra i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, el novembre del 2013. Llavors Foment va prometre 306 milions d’euros d’inversió fins al 2016 per millorar la senyalització i la fiabilitat de la xarxa. Un pla que avui és paper mullat si es té en compte que només s’han pressupostat 30 dels 152 milions previstos per a aquest any i que el pla s’ha allargat fins al 2018.

Cargando
No hay anuncios

En un dinar informatiu organitzat per l’Associació de Periodistes d’Informació Econòmica (APIE), Pastor va explicar que el pla estatal també preveu millorar el tracte del personal de les taquilles, que sigui més personalitzat, així com modernitzar el portal de Rodalies -que a Catalunya depèn de la Generalitat- i impulsar un programa de millora de la qualitat per “modernitzar” les estacions, que, en definitiva, passa per tenir wifi a les plataformes i també als trens i obrir un concurs per oferir un servei extra de neteja. En última instància, però, l’objectiu ha de ser millorar la puntualitat, segons va insistir la ministra. I és que viatjar amb Rodalies de Catalunya és comprar el bitllet d’un tren que no saps mai a quina hora arribarà al seu destí, tal com ha constatat l’ARA amb la creació d’una eina per controlar les incidències constants provocades per una infraestructura obsoleta.

El president de Renfe, Pablo Vázquez, que també va participar en les jornades de l’APIE, va admetre ahir que el servei que ofereixen a Catalunya és el pitjor de tot l’Estat. “Rodalies [de Catalunya] és el que més ens preocupa -va dir-. El nostre objectiu és millorar les ràtios de puntualitat, que no són bones”. En aquest sentit, va assenyalar que el principal problema és la falta d’inversió d’Adif. Un problema que segons Vázquez s’intentarà resoldre aquest 2015 gràcies a uns ingressos extraordinaris que ha rebut la companyia i que l’hi permetran, coincidint amb el final de legislatura.

Cargando
No hay anuncios

Després d’anys d’inversió només en l’AVE, Renfe defensa ara que el servei de Rodalies és més important que l’alta velocitat des d’un punt de vista comercial, ja que dels 400 milions de passatgers que transporta cada any 370 fan servir el tren per anar a la feina. “Hem d’aconseguir funcionar tan bé amb el Rodalies com amb l’alta velocitat”, va assenyalar Vázquez. Per això el principal repte per a aquest any és portar el wifi a les estacions i als trens. Principalment perquè “permetrà transmetre a temps real què li passa al tren”, així com també millorar el servei del personal a les taquilles, segons va afegir el president de Renfe. Està previst que al juny hi hagi les primeres estacions amb wifi i a finals d’any els primers trens.

El tren nocturn, deficitari

Cargando
No hay anuncios

Vázquez va defensar la supressió del servei de tren nocturn Madrid-Girona, l’Estrella Costa Brava, al·legant que “els trens nocturns són molt costosos” i que “l’Estat no els considera una obligació de servei públic”, i més tenint un servei d’alta velocitat. A més, va insistir que la supressió s’ha pogut compensar amb una “tarifa de taula Madrid-Girona bastant barata tant a primera com a última hora del dia”.

Trens regionals per connectar amb França

Cargando
No hay anuncios

El Govern proposa crear un servei de trens regionals d’ample europeu per connectar Catalunya amb les principals ciutats del sud de França. Ara no hi ha una oferta regular i accessible econòmicament entre els dos territoris. Així ho va anunciar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, durant la visita oficial de tres dies que fa a les regions franceses de Migdia-Pirineus i el Llenguadoc-Rosselló per reforçar les relacions transfrontereres. El servei uniria les quatre capitals catalanes i Figueres fins a Montpeller i Tolosa. Vila va subratllar que el projecte ajudaria a impulsar les relacions econòmiques i culturals entre els dos territoris.