Foment no pensa prohibir els camions a la N-340
Proposa la desviació voluntària del trànsit pesat a l’AP-7 i bonificacions del 40% dels peatges
TortosaBonificacions als peatges perquè els transportistes utilitzin, si ho volen, l’autopista AP-7 en lloc de la controvertida N-340 i millores en aquesta carretera en forma de rotondes i senyalització. Aquesta és la resposta del ministeri de Foment a l’exigència de solucions urgents a la denominada carretera de la mort que en els últims dies, després de quatre víctimes mortals en menys d’una setmana, s’ha intensificat a les Terres de l’Ebre. Aquestes mesures “imminents” que proposa Foment les va explicar ahir als alcaldes de la zona el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, després de la reunió que dilluns d’aquesta mateixa setmana va mantenir a Madrid amb la ministra Ana Pastor. Es descarten així, almenys de moment, les mesures més ambicioses que reclamaven els alcaldes i la societat civil de les comarques meridionals: la prohibició que els camions circulin per la N-340 -que va fer que els transportistes posessin el crit al cel- i la gratuïtat total de l’autopista entre Ulldecona i l’Hospitalet de l’Infant, tal com ja es fa entre Cambrils i Torredembarra des de l’any 2000.
Segons el conseller, aquestes propostes de mínims de Foment haurien de materialitzar-se “en pocs mesos, abans que acabi l’any”. Les bonificacions es podrien començar a introduir immediatament, mentre que Foment promet licitar les obres de les millores aquesta mateixa tardor. Vila va llançar el repte d’eradicar “en un any” les morts de la N-340 “com s’ha aconseguit en altres parts del país”. El titular de Territori i Sostenibilitat va reconèixer que la Generalitat i el govern central discuteixen ara sobre qui assumirà el cost de les bonificacions de més del 40% amb les quals es pretén estimular que els transportistes deixin la N-340 i optin per l’autopista, tot i que va recalcar que “no serà un escull”. Sobre la possibilitat que els 4.000 camions que cada dia circulen per la N-340 -un terç del seu trànsit total- ho continuïn fent, Vila va reconèixer que era “motiu de discussió”, però que es buscaven solucions de “consens”.
Els alcaldes, “satisfets” a mitges
El conseller va argumentar que, al marge de l’espinosa qüestió dels transportistes, calia “pacificar” la via, i que per això era important que Foment fes els deures construint cinc rotondes i introduint nova senyalització que provoqués la reducció de la velocitat dels seus usuaris. Per la seva banda, els alcaldes, que dijous passat en una reunió al Perelló posaven sobre la taula les seves peticions de màxims, van valorar positivament aquest “primer pas” de Foment per introduir millores a la sagnant situació de la N-340. L’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, va reconèixer que estaven “satisfets” amb aquestes mesures immediates. Els alcaldes i la Generalitat crearan una comissió de seguiment per avaluar l’efectivitat de les mesures. Ferran Cid, l’alcalde del Perelló, el municipi on s’han produït les últimes morts, i un dels caps visibles de la revolta dels alcaldes, es mostra partidari de valorar en els pròxims tres o quatre mesos quin és l’impacte real d’aquestes bonificacions voluntàries sobre el trànsit de camions a la N-340 i, en funció del resultat, tornar a plantejar el desviament obligatori.
Tot i aquestes valoracions positives, els alcaldes no renuncien a les seves aspiracions. Per això, en les pròximes setmanes tots els ajuntaments implicats aprovaran mocions en què s’especifiquen quines són les mesures que exigeix el territori a curt, mitjà i llarg termini, per solucionar per sempre l’elevada sinistralitat a la N-340, com la gratuïtat de l’AP-7, la prohibició dels camions i, a més llarg termini, l’acabament de l’autovia A-7, que desdoblaria la carretera. El conseller Vila va advertir que s’haurà de vetllar perquè si les mesures immediates funcionen això no serveixi d’excusa a ningú per no fer l’A-7: “No ens ho podem permetre”.