El ministre de Foment i l'alcaldessa de Montcada es reuniran pel soterrament de les vies l'1 de març

La reunió arriba després de l'atropellament en què va morir un noi de 16 anys, la víctima 168 en aquesta ciutat

Imatge d’arxiu del pas a nivell del tren al municipi de Montcada.
Ara
22/02/2017
3 min

BarcelonaLa primera reunió entre el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, i l'alcaldessa de Montcada i Reixac, Laura Campos, per abordar el soterrament de la línia R2 serà finalment el pròxim 1 de març a Madrid. Així ho ha informat el consistori, després de la trucada d'ahir entre el ministre i l'alcaldessa arran de l'últim atropellament mortal a la R2 al seu pas per la ciutat, que es va cobrar la vida d'un veí de 16 anys. És la víctima 168 en aquest punt de les vies.

Les vies del tren al seu pas per Montcada i Reixac són un autèntic maldecap per als veïns, i els alcaldes successius han reclamat de totes les maneres possibles que el ministeri de Foment les soterri. A l'abril de l'any passat, Campos es va reunir a Madrid amb l'aleshores ministra Ana Pastor, per fer-li l'enèsima petició de soterrament. Campos va sortir del ministeri amb una promesa: redactar el conveni per al soterrament de la R2 a finals d'abril per començar les obres el 2017 i estudiar algunes mesures a curt termini per evitar més accidents mortals. De la Serna només ha parlat fins ara de mesures provisionals.

La gran majoria de les 168 víctimes mortals de Montcada han perdut la vida de tres maneres: en suïcidis -no se sap quantes són-, per haver creuat la via amb les barreres abaixades, per excés de confiança o per distracció, o per intentar entrar a l’estació sense pagar arribant a l’andana caminant des del pas a nivell i passant pel costat d’una tanca que deixa tot just un metre de distància amb la via, la coneguda com la “trampa montcadenca”.

Els montcadencs encara no entenen com l’acord del 2007, quan el president d’Adif i el secretari d’Infraestructures d’aquell moment, Víctor Morlán, van venir a fer la signatura solemne de l’acord de soterrament a l’Ajuntament, va quedar en paper mullat. Es tractava d’aprofitar les obres per fer el túnel de l’AVE que passaria per Montcada, seguint el mateix traçat que la via de la R2 i la R11, per fer també el túnel per a les vies convencionals. El 2013 es va inaugurar l’AVE a Girona, però del soterrament de Rodalies, res de res. L’excusa va ser la crisi econòmica, però no a tot arreu va ser igual. La comparació amb Montmeló és especialment dolorosa per als veïns de Montcada. Aquesta població del Vallès Oriental també feia temps que reclamava el soterrament de la via que partia el poble en dos i quan els van dir que l’AVE passaria per sota el seu poble van demanar d’aprofitar les obres. El 2005 es va signar l’acord de soterrament amb l’Estat -igual que a Montcada el 2007- i el 2011 totes les vies de tren ja passaven sota terra en el tram urbà de Montmeló. L’alcalde que va pressionar el govern espanyol de Zapatero (PSOE) per aconseguir-ho amb manifestacions al carrer va ser Manuel Ramal (PSC), del mateix color polític que l’alcalde de Montcada llavors, César Arrizabalaga (1999-2011), i de la seva successora, María Elena Pérez (2011-2015), que va dimitir implicada en el cas de corrupció Mercuri.

.

Jornades sobre el Soterrament a Montcada

La reunió, que se celebrarà a Madrid i que el consistori reclama des que De la Serna va assumir el càrrec al juny, s'ha anunciat en la roda de premsa de presentació de les III Jornades sobre el Soterrament, que tindran lloc del 7 al 9 de març a Montcada.

Sobre aquestes jornades, el consistori i la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total han confirmat que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, assistirà el 9 de març a l'acte d'homenatge a les víctimes que s'ha organitzat.

L'acte, que també comptarà amb la presència de la tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, mantindrà l'estructura tradicional, amb un homenatge a les 168 víctimes del tren a la ciutat, parlaments i participació ciutadana. "La presència de representants de la Generalitat i de l'Ajuntament de Barcelona ens fa més forts a l'hora de reivindicar el soterrament", ha explicat Campos.

Les activitats del primer dia de les jornades, que es duran a terme a l'Auditori Municipal, consistiran a publicar l'estudi de Barcelona Regional que redueix en un 50 % els costos del projecte de soterrament, i també es concediran els premis de la segona edició del concurs de dibuix infantil sobre les vies del tren a Montcada.

stats