INFRAESTRUCTURES

Foment crea dubtes sobre la prohibició dels camions a la N-340

La Generalitat i els ajuntaments creuen que és la millor opció

Per estalviar-se el peatge, molts camions agafen la N-340, també per vies urbanes.
Dani Revenga
16/04/2015
2 min

TarragonaL’anunci aquest dimarts de la ministra de Foment, Ana Pastor, que l’Estat licitarà el desdoblament de la N-340 entre Altafulla i Vilafranca abans de l’estiu per resoldre els problemes de saturació i sinistralitat en aquesta via ha sigut ben rebut al territori. Tot i això, les declaracions de la ministra al Senat han despertat dubtes sobre la que és la gran aspiració dels ajuntaments i la Generalitat per solucionar els problemes de la N-340: que es prohibeixi la circulació dels camions, com es va fer a les comarques gironines a la N-II. Pastor va dir que les bonificacions per als camions a l’AP-7 a Tarragona serien voluntàries i no obligatòries com havien pactat amb el Govern. Fonts de Territori i Sostenibilitat reconeixen que sembla que ara hi ha dubtes, tot i no tenir notificació oficial del ministeri. El departament de Santi Vila està treballant des de fa setmanes amb el Servei Català del Trànsit per preparar el dispositiu necessari per prohibir el pas de camions, tant l’operatiu policial com la senyalització fixa.

Des dels ajuntaments, l’alcalde d’Altafulla, Fèlix Alonso, es va mostrar ahir “satisfet” per l’anunci que la N-340 rebrà una inversió per millorar les condicions de la circulació, però no oblida l’objectiu principal. “Això es una negociació. El desdoblament és positiu, però cal arribar fins al final, aconseguir la gratuïtat de pas per l’autopista i la prohibició que els camions circulin per una via que no està preparada per a la convivència entre els transportistes i els fluxos turístics que tenim, especialment a l’estiu”.

Des del sector del transport, el president de la FEAT -la Federació Empresarial de Transportistes de Tarragona- reitera l’oposició del sector a la prohibició. Josep Lluís Aymat va afirmar: “No ens poden obligar a circular per una via de pagament com l’autopista quan no hi ha una alternativa, això seria negatiu per a la nostra competitivitat”.

Bonificacions com a l’Aragó

De tota manera, Aymat obre una porta perquè els camions deixin de circular per la carretera N-340, amb l’argument que “si les bonificacions als peatges són suficients, els camions deixaran de circular per l’autopista”. En aquest sentit, el president dels transportistes posa com a exemple els descomptes del tram de 90 quilòmetres que hi ha a l’altura d’Alfajarín, a l’Aragó, on, gràcies a uns descomptes del 75 per cent de facto, els camioners han passat a utilitzar l’autopista en lloc de la carretera convencional.

Un altre dels inconvenients a l’hora de replicar el model de Girona a Tarragona és que, mentre que en el primer cas la circulació de camions és fonamentalment de pas, a Tarragona hi ha un trànsit de mercaderies intern que fa que l’impacte de prohibir la circulació de camions per la N-340 sigui superior, com admeten des del departament de Territori de Santi Vila.

stats