Ferrrocarrils de la Generalitat va perdre gairebé un 7% de viatgers el 2012
Les obres que es van realitzar a la L7 van suposar una pèrdua d'un milió i mig de passatgers
BarcelonaFerrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va transportar més de 74,9 milions de viatgers el 2012, un 6,8% menys respecte a l'any anterior, quan van utilitzar aquest servei 80,4 milions de passatgers, un decrement en el qual han influït les obres que es van realitzar a la L7 (Avinguda Tibidabo) durant els quatre primers mesos i que van suposar una pèrdua de 1,5 milions d'usuaris a causa de la remodelació de l'estació de Gràcia.
En una entrevista d'Europa Press, el president de FGC, Enric Ticó, ha explicat: "Els resultats del 2012 han estat uns molt bons resultats per a Ferrocarrils, tot i que tot el sistema metropolità ha tingut un decrement del 5% de viatgers i, per tant, també d'ingressos".
A aquesta caiguda del 5% en el conjunt del sistema metropolità, en el cas de FGC, s'hi sumen les obres de la L7, el que eleva la reducció de viatgers al 6,8%, si bé Ticó ha indicat que malgrat que en els tres primers mesos del 2013 continuava aquesta tendència, a partir d'abril s'ha registrat un repunt que li permet ser "moderadament optimista".
L'índex de cobertura de FGC, l'indicador que descriu quina part dels ingressos –tarifes regulades– cobreix les despeses explotació, ha estat del 89,32% el 2012, el que es tradueix en un estalvi de 8,6 milions d'euros per a la Generalitat, i a 30 de juny del 2013 aquest índex supera el 92,52%.
"Tenim l'objectiu de transportar passatgers amb comoditat i de costar cada vegada menys al Govern català. Les companyies públiques tenim aquesta responsabilitat", ha assenyalat Ticó, que ha afegit que el 2011 l'estalvi va ser d'uns 12 milions, de manera que en dos anys l'operador ferroviari li va costar 20 milions menys a l'administració pública catalana.
Baixa el frau i els actes vandàlics
El frau s'ha situat al 0,034%, un valor que arribava al 3,85% el 2004, i aquesta reducció és fruit d'una seriosa política antifrau basada a obligar a validar el bitllet a la sortida de les estacions --el tipus de frau més comú és el de viatjar amb menys zones de les corresponents--: "Atrapem al 80% de la gent que es cola".
Els actes vandàlics també s'han reduït i, com a conseqüència, el seu cost, que ha passat a representar 31.000 euros anuals enfront dels dos milions d'euros que representaven fa tres anys.
L'estiu passat, l'operador va llançar una aplicació per a mòbil amb la qual els viatgers poden informar de comportaments inadequats, com viatjar sense bitllet o embrutar les instal·lacions, i aquesta 'app' rep una trentena d'alertes diàries, la més freqüent sobre no pagar el bitllet i posar els peus sobre el seient.
Nous serveis de mercaderies
FGC vol posar en marxa un servei que connectaria els ports de Barcelona, Tarragona i Sevilla i un altre que uniria els dos ports catalans amb Madrid, si bé és un projecte que està en fase de comercialització: "O carreguem els trens al 100% i guanyem un duro, o no ho farem. Som una companyia pública i la prudència ha de ser màxima".
L'operador també vol traspassar fronteres i estudia connexions amb França, Alemanya, Bèlgica, Itàlia i països d'Europa de l'Est: "Els contactes evolucionen bé. Pot ser una realitat i, en qualsevol cas, és la nostra obligació intentar-ho".