Aquest dissabte a Catalunya han mort quatre persones a causa d’accidents de trànsit. Dos joves han mort de matinada en sortir de la via amb el cotxe a Cambrils. També ha mort un motorista en xocar amb el rètol d’una rotonda entre Calafell i Cunit i a la Jonquera una dona ha mort després de ser atropellada per un camió de gran tonatge.
Els ferits greus per accident de trànsit es disparen un 20% a l'àrea metropolitana de Barcelona
Els motoristes representen gairebé la meitat de les víctimes greus o mortals a les carreteres
BarcelonaL'any passat a l'àrea metropolitana de Barcelona es van registrar fins a 11.626 accidents de trànsit que van provocar ferits o víctimes mortals. Tot i que en la darrera dècada aquesta xifra s'ha reduït en un miler de sinistres, la realitat és que des de la baixada en picat durant la pandèmia, el nombre d'accidents de trànsit amb víctimes no ha deixat d'incrementar-se. Així ho conclou l’estudi realitzat per l’Institut Metròpoli, que mostra com l'any 2023 15.000 persones van resultar ferides en accidents de trànsit a la metròpolis barcelonina, 46 de les quals van resultar mortes a causa del sinistre. De fet, l'àrea metropolitana de Barcelona concentra gairebé la meitat (48%) de les víctimes mortals que es van registrar al conjunt de Catalunya l'any passat.
En aquest territori l'any passat hi va haver 14.767 víctimes d'accident de trànsit (lleus greus o mortals), són unes 200 més que l'any 2022 però al voltant de 4.000 menys que abans de la pandèmia. Si bé és cert que el nombre de víctimes mortals s'ha reduït lleugerament –l'any passat n'hi va haver vuit menys que el 2022–, preocupa el fet que el nombre de ferits greus per accident de trànsit a l'àrea metropolitana de Barcelona s'ha disparat un 20% en només un any, passant de 410 ferits greus l'any 2022 a 503 l'any passat. Per trobar una xifra de ferits greus tan alta com aquesta cal retrocedir vuit anys, fins al 2015, quan se'n van registrar 513. Pel que fa als ferits lleus, el balanç de l'any 2023 també ha estat superior a l'anterior, amb 131 víctimes més i arribant a les 14.218.
Motorista, home i de mitjana edat
Tal com ja s'ha anat reiterant des de fa anys, a la carretera els més vulnerables continuen sent els motoristes. De fet, l'estudi és clar al respecte afirmant que "la motocicleta segueix estant aclaparadorament sobrerepresentada en els sinistres de trànsit en comparació amb el seu pes relatiu a la mobilitat quotidiana" a l'àrea metropolitana barcelonina. En aquest sentit, els usuaris de motocicletes i ciclomotors suposen gairebé el 50% del total de ferits greus i morts al conjunt de l’àrea metropolitana. Una proporció escandalosa tenint en compte que l'any 2023 els desplaçaments en moto van suposar menys del 4% del total.
Pel que fa al perfil de les víctimes d'accidents de trànsit, ells continuen patint més sinistres que elles. Concretament, l'any passat el 61% de víctimes per accident de trànsit a l'àrea metropolitana van ser homes, una proporció que creix per sobre del 70% quan parlem de víctimes que circulaven amb moto o amb bicicleta. Per altra banda, l’edat mitjana de les víctimes ha crescut considerablement, ja que l'any 2009 se situava als 35,6 anys de mitjana, mentre que l'any passat ja superava els 40 anys de mitjana. Segons l'informe de l’Institut Metròpoli aquesta tendència es deu, en part, a la mateixa evolució demogràfica de la població del conjunt de l’àrea metropolitana, que està experimentant un envelliment progressiu.
Ara bé, l’edat mitjana de les víctimes varia lleugerament segons el tipus de vehicle utilitzat: en la majoria dels casos se situa entre els 30 i els 37 anys, però, en el cas dels vianants s'enfila fins als 45, mentre que l'edat mitjana de les víctimes d'accidents de trànsit que conduïen vehicles pesants com camions se situa als 55 anys.