La FAPAC alerta d'una "reculada" de l'escola inclusiva a Catalunya en l'última dècada
Ensenyament assegura que des del curs 2009-10 fins al 2012-13 ha baixat un 2% el número d'alumnes amb necessitats educatives especials en els centres ordinaris
BarcelonaLa Federació de Pares i Mares d'Alumnes de Catalunya (Fapac) ha alertat aquest dimarts d'una "reculada" a l'escola inclusiva a Catalunya en l'última dècada, ja que el nombre d'alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) en els centres ordinaris ha passat del 67% en el curs 1994-95 al 61% a l'actual, que va aconseguir el seu màxim més recent en el curs 2011-12 amb un 64%. Ensenyament assegura que des del curs 2009-10 fins al 2012-13 el descens ha estat del 2%. Concretament el curs 2009-10 el percentatge era d'un 75,5% mentre que el 2012-2013 la xifra d'alumnes amb necessitats educatives especials en els centres ordinaris assolia el 73,6%.
En roda de premsa, el president de Fapac, Àlex Castillo, al costat de la vicepresidenta de la federació, Laura Colls, i diverses mares d'alumnes amb algun tipus de trastorn, ha lamentat que la xifra actual de nens NEE escolaritzats en escoles ordinàries està lluny de l'objectiu fixat del 73% pel pla d'actuació 2008-2015, i han urgit a la Conselleria d'Ensenyament a aplicar aquest programa.
Castillo ha avisat que en els últims tres cursos el nombre d'alumnes en les escoles especials ha crescut en 600 escolars, mentre que ha caigut el nombre de NEE en els centres ordinaris, pel que ha lamentat que Ensenyament "aposti més per la segregació que per la inclusió".
"Cal que el departament crea en l'educació inclusiva; que l'escola s'adapti a la necessitats dels alumnes", ha exigit Castillo, que ha deplorat que la Conselleria pregoni un discurs a favor de la inclusió però no dediqui suficients recursos a fer-la realitat.
Maria Cabello, mare d'un nen de 9 anys amb autisme que estudia a l'escola ordinària Vora del Mar de Cubelles (Barcelona) ha carregat contra l'augment de la ràtio d'alumnat en la Unitat de Suport a l'Educació Especial (USEE) integrada al centre, que passarà de 5 a 14 alumnes i desconeixen si augmentaran el nombre d'educadors --actualment un--.
Diverses mares han lamentat que no s'hagi completat la transformació dels centres d'educació especial --només amb alumnes NEE-- en centres de referència adscrits a les escoles ordinàries.
Les escoles ordinàries havien d'integrar així els estudiants amb necessitats amb la resta d'alumnat i tenir l'acompanyament de professionals especialistes dels antics centres especials.
També s'han queixat de la falta de places per atendre a aquest alumnat a l'escola ordinària, el que fins i tot ha anat acompanyat per recomanacions de l'administració perquè escolaritzin directament el seu fill en un centre d'educació especial amb l'argument que la falta de recursos pot fer que no estigui ben atès en una escola comuna, segons les famílies.
Retard en els dictàmens
Una altra reivindicació que han posat sobre la taula és que els equips d'assessorament psicopedagògic (EAP) reconeixen la necessitat especial de l'alumne però demoren l'emissió del dictamen que ho considera com a tal amb la finalitat d'endarrerir la corresponent dotació de recursos.
Colls ha precisat la necessitat que les persones que atenguin els NEE estiguin ben preparades: "Un vetllador no té cap coneixement específic, necessito a algú amb un coneixement específic", ha afirmat la vicepresidenta de Fapac, que té un fill amb sordesa.
Victòria Giraldo, que té un fill que estudia a l'escola Fluvià del districte de Sant Martí de Barcelona, ha subratllat la falta de recursos del centre per atendre aquest alumnat, pel que ha explicat que des de la comissió d'inclusió del centre han impulsat una campanya per recaptar material.