Drets Socials

Les famílies de la polèmica residència Mossèn Vidal i Aunós carreguen contra el canvi de direcció

El Govern ha adjudicat la gestió del centre a l'empresa L'Onada Serveis i no a l'actual gestora, la Fundació Vella Terra

Façana de la residència Mossèn Vidal i Aunós.
23/02/2022
3 min

BarcelonaTorna el malestar entre les famílies de la residència Mossèn Vidal i Aunós, a Barcelona, ara per un nou canvi en la gestió del centre. Segons han informat els familiars dels residents i ha pogut confirmar l'ARA, la conselleria de Drets Socials ha decidit adjudicar, finalment, la direcció d'aquest polèmic geriàtric a l'empresa privada L'Onada Serveis, dirigida per Cinta Pascual, presidenta de la patronal de les residències, l'Associació Catalana de Recursos Assistencials (ACRA).

Els familiars lamenten que l'adjudicació s'hagi fet per "només un punt" en el concurs, una diferència que ha fet que l'actual gestora, la Fundació Vella Terra, n'hagi quedat fora. Després de l'escàndol per maltractaments i abusos sexuals a una resident per part dels treballadors i, també, després de la dramàtica gestió de la pandèmia -que va acabar amb la mort de 29 residents i més del 80% contagiats-, els familiars d'aquesta residència asseguren que fa un temps que havien "recuperat la calma" amb la gestió que n'estava fent la Fundació Vella Terra. Aquesta empresa estava al capdavant del geriàtric per ordre de la Generalitat des que va intervenir el centre, el juny del 2020. Per això, ara, la previsió d'un altre canvi a la direcció ha trasbalsat els familiars dels residents.

"Considerem que en l’adjudicació [a l'empresa L'Onada Serveis] no s’han tingut en compte els interessos dels residents, ni les millores aconseguides en aquest temps", apunten en un comunicat. La portaveu de les famílies -i alhora de la Coordinadora de Familiars de Residències 5+1-, Maria José Carcelén, va més enllà i assegura a l'ARA que plantaran cara. "Ja en tenim prou, ja ho hem passat prou malament", lamenta. Carcelén, filla d'una de les residents del centre, assegura que l'adjudicació "té un clar component polític" perquè l'empresa adjudicatària és la de la presidenta de la patronal del sector. "No s'entén de cap manera que per una qüestió de dècimes no s'hagi adjudicat la gestió a l'empresa que la porta ara i que és la que ha fet que tornem a estar bé", protesta Carcelén.

"Si volen un polvorí, el tindran"

Així, les famílies s'han organitzat i aquest dijous al matí presentaran més d'un centenar de signatures de familiars i treballadors i una carta formal a la conselleria de Drets Socials i una altra a Presidència per demanar que revisin el cas abans que es tanqui el període d'al·legacions, d'aquí a uns dies. A la tarda tenen previst exposar els seus arguments als mitjans de comunicació. També avancen que l'actual gestora "presentarà un recurs" davant la decisió del Govern. "Si volen de nou un polvorí allà on ara hi tenien un oasi, el tindran", rebla Carcelén.

Consultats per aquest diari, el departament de Drets Socials ha reconegut la feina feta per la Fundació Vella Terra mentre ha estat al capdavant de la gestió, però recorda que la convocatòria pública estava "oberta a totes les entitats interessades" i que s'ha fet amb un "escrupolós respecte als principis de publicitat, transparència, lliure concurrència i no-discriminació". El resultat del concurs, diuen, ha sortit favorable a L'Onada S.L. que ha aconseguit un total de 90,75 punts.

Per la seva banda, Pascual, directora de la nova adjudicatària, assegura que tot plegat és el resultat de "l'aritmètica". "Els concursos van així", explica Pascual, que afegeix que anteriorment s'han donat casos a la inversa. "Nosaltres gestionàvem una residència a la Sagrera durant molts anys i una de les vegades que va sortir a concurs va guanyar-lo la Fundació Vella Terra -explica la directora i presidenta de la patronal-. En aquell moment les famílies també van protestar perquè no volien el canvi, però aquestes coses passen, són les normes del joc i va ser dur, però un cop assumit, la Fundació Vella Terra també hi va fer una grandíssima feina, allà", diu conciliadora Pascual, que envia un missatge de tranquil·litat a les famílies del centre Mossèn Vidal i Aunós: "Tenim un nivell de satisfacció que supera el 92%. Entenc perfectament el procés de dol que passen ara aquestes famílies, el sistema d'adjudicació no és el millor i això ho dic tant quan guanyem concursos com quan els perdem, però els residents i les famílies no s'han de preocupar", assenyala.

"Entenc el sentiment que pot generar aquesta situació entre els familiars, però volem transmetre que tot allò que ara funciona i els agrada es mantindrà i, a més, tot el que puguem millorar ho millorarem", insisteix Pascual, que valora positivament la implicació de les famílies en l'activitat del centre.

De moment, però, els familiars tenen clar que no volen "començar de zero amb una altra empresa". "Ens sembla una presa de pèl i un menyspreu absolut per la gent gran", manté Carcelén. "Amb tot el que hem passat els últims anys, les nostres persones grans tot just comencen a refer-se físicament i emocionalment. Ja hem patit prou", conclou.

stats