Així es reforçarà el transport públic en dies de contaminació

L'oferta s'ampliarà un 10% amb més metro, autobusos i trens, i es crearà un títol de transport especial per a aquests dies, la T-Aire

L’equip de Colau està treballant amb la idea de deixar dos carrils de circulació per sentit i situar el tramvia al mig de la Diagonal.
Elena Freixa
14/09/2017
3 min

BarcelonaA partir de l'1 de desembre, els dies d'episodi de contaminació a l'àrea de Barcelona comportaran la prohibició de circular als vehicles més contaminants. Per absorbir l'increment de demanda de viatgers al transport públic, les administracions públiques preveuen un increment de l'oferta de fins al 10% respecte a les actuals freqüències i efectius que ofereixen, conjuntament, el metro, els autobusos i els trens.

La previsió és que l'augment oscil·li entre els 175.000 i els 300.000 viatgers que optin pel transport públic quan s'activin les restriccions. Això se sumarà als 3,5 milions de viatges que es realitzen diàriament dins de Barcelona i la seva àrea metropolitana, segons les xifres de la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Aquestes són les principals novetats que s'implementaran a la xarxa de transports públics quan la contaminació marqui registres elevats:

Més freqüència

L'hora punta del matí, que implica més oferta de transport, s'allargarà des de les 7.00 fins a les 11.00 h en dies d'episodi. Aquest canvi afectarà el metro –que mobilitzarà un tren més a cada línia–, la xarxa d'autobusos de TMB i també les línies R1 i R4 de Rodalies de Renfe que gestiona la Generalitat. "Són els dos corredors d'entrada a Barcelona que hem cregut que caldrà reforçar per absorbir l'augment de viatgers", ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull.

Els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i les línies del tramvia, en canvi, funcionaran tot el dia amb la mateixa freqüència que en les hores punta d'un dia normal a totes les seves línies.

Els autobusos es reforçaran en els corredors amb més demanda amb 50 vehicles addicionals. A les línies metropolitanes de l'AMB s'incorporaran 30 busos en hora punta, 15 en l'àmbit del Baix Llobregat i el mateix nombre per al Barcelonès Nord.

A les línies de bus exprés que gestiona la Generalitat s'hi sumaran 25 busos a les línies de Mataró, la Vall del Tenes, Caldes de Montbui, Sentmenat, Vic, Sabadell, Igualada, Esparreguera, Corbera de Llobregat, Vallirana i Sant Pere de Ribes.

Una panoràmica de la ciutat de Barcelona, que ja ha rebut avisos de Brussel·les pel fet de superar els límits de contaminació permesos per la UE.

Nova T-Aire

Hi haurà un nou títol de transport específic que es podrà comprar només quan es decreti episodi contaminant –l'avís sempre es farà 48 hores abans– a qualsevol màquina dels transports integrats. El nou títol, batejat com a T-Aire, constarà de dos viatges i el seu preu serà d'1,80 euros. Està calculat a partir del que costen dos viatges de la T-10, però aplicant un descompte del 10%.

Només podrà validar-se en dies d'episodi i estarà disponible a les sis corones i no només a les afectades per les restriccions de trànsit. Aquesta és una de les maneres d'incentivar un "canvi d'hàbits" en els usuaris cap al transport públic, tinguin o no un cotxe que els permeti entrar a l'àrea de Barcelona.

La T-Verda

El nou títol és el principal incentiu que es crea a partir ja del 2 d'octubre per promoure la mobilitat sostenible a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, perquè dona dret a viatjar gratis i de manera il·limitada en transport públic durant tres anys.

Es tracta d'un títol al qual tindran dret els conductors que es desfacin del tot del cotxe contaminant –el que està afectat per les restriccions de trànsit en dies puntuals– i optin per no comprar-se'n cap altre i desplaçar-se en metro, tren o autobús, per exemple. Els usuaris hauran de renovar el títol cada any i es posaran una sèrie de requisits per evitar el frau.

La T-Verda serà un títol personal que es podrà cedir una única vegada a un beneficiari substitut, que podrà ser qualsevol membre de la unitat familiar.

Més carril bus

A la B23 es crearà un barril bus provisional per absorbir i agilitzar la circulació dels vehicles de reforç que hi haurà aquests dies. La implantació es farà al carril esquerre d'aquesta via mitjançant cons, i s'allargarà fins al primer semàfor de l'entrada a Barcelona per la Diagonal, ha explicat la directora del Servei Català de Trànsit (SCT), Eugenia Domènech. També es replicarà la mateixa solució a l'accés a Barcelona per la Gran Via.

Els dies d'episodi es comunicaran amb 48 hores d'antelació perquè els conductors puguin preveure si han de canviar d'hàbits en els desplaçaments. Els cotxes que estaran vetats per circular dins l'àmbit de les rondes de Barcelona seran aquells que no tinguin cap etiqueta distintiva ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT), és a dir, els que generen més emissions. Fora de les rondes, però dins l'àrea de Barcelona, estarà prohibida la circulació de turismes de més de 20 anys (matriculats abans del 1997) i furgonetes d'abans de l'octubre del 1994.

Les mesures restrictives són només en cas que es decreti episodi de contaminació, un escenari que acostuma a ser molt puntual al llarg de l'any. Des que ha començat l'any, per exemple no se n'ha decretat cap –és més habitual a l'hivern i a la tardor–, i el 2016 només se'n va decretar un en tot l'any. Si es miren anys anteriors, el 2015 també n'hi va haver només un episodi i el 2014, cap. La durada dels episodis acostuma a ser d'un o dos dies, però el 2013, per exemple, l'únic que es va produir va ser de tres o quatre dies.

stats